Obraz Międzyzdroje Henryka Baranowskiego ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni
Urodzony w 1932 roku w Starogardzie Gdańskim, malarz i grafik Henryk Baranowski miał nieoceniony wkład w rozwój i propagowanie życia artystycznego. Za te starania uhonorowano go wieloma odnaczeniami i nagrodami, w tym stopniem komandora porucznika.
Henryk Baranowski mieszkał w Gdyni od lat dziecięcych. Jego rodzice byli właścicielami pensjonatu „Morskie Oko”. Artysta studiował na Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie. Należał do Związku Polskich Artystów Plastyków. W ciągu swojej artystycznej kariery miał liczne wystawy indywidualne, zarówno krajowe (m.in. w Lublinie, Poznaniu, Pruszczu Gdańskim i Toruniu) jak i zagraniczne (m.in. na Węgrzech, w Niemczech oraz w Egipcie). W Warszawie i Gdyni wystawiał kilkukrotnie. Zdobył także szereg nagród i wyróżnień za twórczość plastyczną, w tym Złoty Krzyż Zasługi oraz Medal za Zasługi dla Marynarki Wojennej, w której był zatrudniony. Odbył wiele podróży artystycznych, w tym także do krajów afrykańskich. Wraz z Franciszkiem Szwochem, Marianem Mokwą i Antonim Suchankiem Henryk Baranowski zalicza się w poczet najznamietniszych polskich marynistów. Był artystą wybitnie płodnym – jego dorobek twórczy obejmuje kilka tysięcy prac: obrazów, grafik, rysunków.
Artysta doskonale „wyczuwał” morską aurę. Przedstawiał morze w różnych ujęciach, o różnych porach roku (pokryte śniegiem, porzucone na brzegu łodzie, rybacy pracujący przy wyładowywaniu skrzyń, pływające po wodzie pomeranki, wypoczywający na słonecznej plaży turyści, widok na zabudowania portowe z lotu ptaka, prace konstrukcyjno-remontowe statków). Poza tematyką morską malował także sceny batalistyczne, portrety, pejzaże i martwe natury.
Przechowywany w Muzeum Miasta Gdyni obraz Międzyzdroje Henryka Baranowskiego został namalowany w dniu 10 października 1964 roku. Wykonany techniką mieszaną (gwasz i akwarela) nosi wymiary 30,5 x 40,5 cm. Praca przedstawia widok na plażę w Międzyzdrojach. Całość opracowana jest delikatnymi i subtelnymi pociągnięciami pędzla, a poprzez niedopowiedziane, niedokończone elementy kompozycji dodatkowo zyskuje na uroku i finezji. Sylwetki zgromadzonych przy łodziach postaci ludzkich są jedynie zasugerowane pojedynczymi punktami i plamami. Dominującym elementem kompozycji jest ciemne pasmo wzgórz, ciągnących się aż po horyzont. W pracy wykorzystana została również barwa samego podłoża: jasnokremowy papier prześwituje w partiach piaszczystej plaży i nieba. Taki sam zabieg artystyczny zastosował tworzący w okresie międzywojennym Wacław Żaboklicki, w pracy pt. Wzburzone morze.
W Muzeum Miasta Gdyni przechowywane są również inne obrazy Henryka Baranowskiego, przedstawiające m.in. widoki gdyńskie i gdańskie oraz prace toczące się wokół terenów portowych (Rozbudowa portu, Budowa Bulwaru, Statek w doku).
Gabriela Zbirohowska-Kościa