Wystawę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury
PATRONAT HONOROWY: Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek
SPONSOR STRATEGICZNY: Invest Komfort
SPONSORZY: Paged, Cosentino
Na bohatera najnowszej wystawy w cyklu Polskie Projekty Polscy Projektanci, Muzeum Miasta Gdyni wybrało Jakuba Szczęsnego. Nie mieliśmy wątpliwości, że jego wszechstronna twórczość pozwoli nam pogłębić zagadnienie, które stawiamy w tym roku w centrum uwagi – dizajn i społeczeństwo.
Na wystawie pokazujemy, w jaki sposób architektura przenika się z dizajnem oraz co ciekawego może powstać na ich styku. Przyglądamy się bliżej mikrodomom, szczególnie popularnym w czasie pandemii. Pytamy, czy faktycznie jako społeczeństwo potrzebujemy wciąż więcej i więcej przestrzeni. A może warto, dla wspólnego dobra, powiedzieć „nie” nadmiernej konsumpcji?
Zestawiamy ze sobą unikatowy Dom Kereta i powtarzalne (choć możliwe do dostosowania do indywidualnych potrzeb) mikrodomki modułowe, by poruszyć temat minimalizmu i ograniczenia jako istotnych społecznie wartości. Budujemy ciekawe napięcie między architekturą i dizajnem – instalacjami Jakuba Szczęsnego w przestrzeni publicznej, które są w zamyśle architekturą w działaniu, rodzajem performansu. Wszystko po to, by zwrócić uwagę na społeczny wymiar projektowania.
Czy dizajn ma wpływ na nas samych, na społeczeństwo, którego jesteśmy częścią? Czy projektując przestrzeń, zwłaszcza przestrzeń publiczną, można projektować relacje, zmieniać myślenie odbiorców i czynić ich bardziej świadomymi obywatelami? Na każde z tych pytań szukać będziemy odpowiedzi wraz z zwiedzającymi, skupiając uwagę na projektowaniu jako narzędziu, które integruje społeczeństwo, poprawia funkcjonalność naszego otoczenia i dba o jego zrównoważony rozwój.
Ekspozycję dopełnią elementy multimedialne, m. in. film o projektancie oraz polsko-angielski katalog.
Kliknij tutaj, aby pobrać katalog „Jakub Szczęsny.pdf”
Kuratorka wystawy: Anna Śliwa –dr, historyczka sztuki i literaturoznawczyni, kustosz dyplomowany. Absolwentka podyplomowych studiów menedżerów kultury w SGH w Warszawie. Kieruje Działem Sztuki Muzeum Miasta Gdyni od 2014 roku. Kuratorka i współautorka licznych wystaw związanych ze sztuką Pomorza, miniaturą tkacką, dizajnem i architekturą. Współkuratorowana przez nią wystawa “Szkło, metal, detal. Architektura Gdyni w szczegółach” zdobyła I miejsce w konkursie Wydarzenie Historyczne Roku 2016 oraz wyróżnienie w konkursie Sybilla 2017. W 2018 roku nominowana do Pomorskich Sztormów za wystawę “Oskar Zięta. Polskie Projekty Polscy Projektanci” w kategorii „Odkrycie Roku” i „Wydarzenie Roku”. Katalog tej wystawy zdobył Nagrodę Honorową w 58. Konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek Najpiękniejsze Książki Roku 2017 i został finalistą konkursu Dobry Wzór 2019. Autorka książki o percepcji wizualnej w twórczości Mirona Białoszewskiego. Wiceprezes Oddziału Gdańskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
DOFINANSOWANIE: 123 149,00 zł
CAŁKOWITA WARTOŚĆ: 203 149,00 zł
PATRONAT HONOROWY: Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek
PATRONAT HONOROWY: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
SPONSOR STRATEGICZNY: Invest Komfort
SPONSORZY: Paged, Cosentino
PARTNERZY: SZCZ Jakub Szczęsny, Centrum Designu Gdynia, Instytut Dizajnu w Kielcach, Traffic Design, Centrum Nauki Experyment, ASP Gdańsk, Neue Auftraggeber, Aura Poland, Port Gdynia, Simple House, Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma, POLIN, Fundacja Archeologia Fotografii, ZODIAK Warszawski Pawilon Architektury, Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Fundacja ADAPA, Fundacja Deaf Respect, I Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Maharadży Dzigwidżaja Singha w Warszawie (Bednarska), Zespół Szkół Lauder-Morasha
PATRONI MEDIALNI: Architektura & Biznes, Design Alive, Magazyn Pismo, TVP Kultura, Elle Decoration, Mad White, Trójmiasto.pl, Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni, Magazyn Salon, Gazeta Wyborcza Trójmiasto