Warsztat konserwatora – Technologie i techniki malarskie
Uczestnicy będą mieli okazję zgłębić tajniki wybranych technologii i technik malarskich, które są kluczowe dla zawodu konserwatora.
– Wprowadzenie do roli konserwatora:
Czym dokładnie zajmuje się konserwator, jakie umiejętności są niezbędne w tej profesji, oraz dlaczego umiejętność kopiowania jest tak istotna dla konserwatora malarstwa.
– Część praktyczna:
1. Tempera jajowa – techniki i praktyka:
Praktyczne zajęcia obejmujące przenoszenie rysunku za pomocą kalki oraz mieszanie farb ze spoiwem (żółtko jaja i pigmenty). Uczestnicy będą kopiować fragmenty obrazów (motywy do kopiowania – kolorowe wydruki – A4 lub A3 – mogą być fragmenty obrazów z MMG), wykorzystując technikę tempery jajowej.
2. Kalka olejna i farby olejne:
Alternatywnie – kopiowanie fragmentów obrazów z muzeum, tym razem w technice olejnej.
Cele: Zapoznanie uczestników z różnymi technikami malarskimi, takimi jak tempera jajowa i farby olejne, poprzez praktyczne ćwiczenia i eksperymenty.
Nauczenie uczestników techniki przenoszenia rysunku za pomocą kalki olejnej, umożliwiającej precyzyjne kopiowanie fragmentów obrazów. Przekazanie uczestnikom wiedzy dotyczącej roli i znaczenia zawodu konserwatora, w tym umiejętności precyzyjnego odtwarzania oraz dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego. Rozwijanie umiejętności praktycznych poprzez ćwiczenia, w których uczestnicy będą mieli okazję wykonać własne kopie fragmentów obrazów, korzystając z różnych technik malarskich.
Stworzenie inspirującego i kreatywnego środowiska, które umożliwi uczestnikom eksplorację sztuki malarskiej (w tym obrazów z magazynów MMG) oraz odkrycie/doskonalenie własnych zdolności artystycznych.
Monika Palka, konserwatorka malarstwa i rzeźby polichromowanej, działaczka społeczna, edukatorka artystyczna, miłośniczka gdyńskiego modernizmu. Od 2012 r. konserwuje malarstwo w jego wszelkich formach: na ścianie, na płótnie i na drewnie. Pracuje we własnej pracowni w Gdyni przy obrazach i obiektach zabytkowych (Pracownia Kunszt). Współpracowała i prowadziła konserwatorskie projekty w kościołach i innych zabytkach na Pomorzu (m.in. Białogard, Malbork, Gdańsk, Nowy Dwór Gdański). W Gdyni prowadzi również „Kunsztownię”, w ramach której organizowane są warsztaty artystyczne i rękodzielnicze dla dzieci i dorosłych. Należy do Stowarzyszenia Projekt Masterki – działającego na rzecz edukacji w temacie zdrowia psycho-fizycznego kobiet.