W niedzielę, 13 października, o godz. 18:00 w foyer Muzeum Miasta Gdyni odbędzie się koncert „Promised Land”, finałowe wydarzenie 8. Dni Muzyki Wokalnej w Gdyni.
W niedzielny wieczór usłyszymy renesansowe i współczesne kompozycje chóralne a cappella, które wykona Oktet Wokalny Simultaneo, utwory na fagot solo w interpretacji Mirosława Pachowicza oraz niezwykle piękne i rzadko wykonywane dzieło Tõnu Kõrvitsa (Estonia) „Baltic Elegies” na fagot i chór, które wykonają wspólnie wszyscy artyści pod dyrekcją Karola Kisiela.
Projekt współfinansowany jest ze środków Miasta Gdyni.
WSTĘP WOLNY
Podczas koncertu będzie można wygrać płyty Zespołu Wokalnego Simultaneo
Wykonawcy:
Mirosław Pachowicz – fagot
Oktet Wokalny Simultaneo w składzie:
Magdalena Łaszcz, Alicja Giętkowska-Liguz, Ksenia Sawczenko, Jagoda Staruch, Krzysztof Lorek, Adam Kupper, Paweł Nodzak, Mateusz Kempa
Karol Kisiel – dyrygent
Program koncertu:
Thomas Tallis: O Lord in Thee
If ye love me
Willson Osborne: Rhapsody na fagot solo
James MacMillan: O Radiant Dawn
Mikko Heiniö: Suite na fagot solo
Tõnu Kõrvits: Baltic Elegies na fagot i chór
Mirosław Pachowicz
Z wyróżnieniem ukończył w gdańskiej Akademii Muzycznej fagot i teorię muzyki. Przez 15 lat był pierwszym fagocistą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Prowadzi ożywioną działalność pedagogiczną – w pierwszym rzędzie na stanowisku adiunkta-doktora w swojej Alma Mater. Jest prodziekanem Wydziału Instrumentalnego od roku 2021. W 2019 r. wskrzesił klasę fagotu w Państwowej Szkole Muzycznej w Olsztynie.
Z Gdańskim Triem Stroikowym zdobywał nagrody na konkursach na Malcie (2014) i w Barletcie (Włochy, 2015).Jako kameralista współpracuje także m.in. z Elżbietą Rosińską (akordeon), z którą w roku 2023 nagrał płytę Music for bassoon and Accordion nagrodzoną Złotym dyplomem w konkursie Muzyczne Orły 2023.
Koncertuje także jako solista mając w repertuarze koncerty na fagot takich kompozytorów jak: W. A. Mozart, A. Panufnik i A. Jolivet. Występował m.in. w Islandii, Niemczech, Francji i Finlandii.
Karol Kisiel
Kształcił się w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (w klasie prof. Marcina Tomczaka), Musikhochschule Lübeck (klasa prof. Gerda-Müllera Lorenza) oraz Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru w Tallinie (klasa prof. Toomasa Kaptena). W 2013 roku uzyskał stopień doktora, a w 2020 roku doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej dyrygentura.
Laureat wielu stypendiów i wyróżnień, między innymi: stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców (2019), stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z zakresu upowszechniania kultury (2018), nagrody Prezydenta Estonii dla najlepszych absolwentów uczelni wyższych w kraju (2013).
Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Arthura Sjögrena, Jana Yngwe i Risto Joosta (chóralistyka) oraz Colina Mettersa, Nikolaia Alexeeva i Manuela Hernándeza-Silvy (dyrygentura symfoniczna).
Współpracuje z współczesnymi kompozytorami, takimi jak: Tõnu Kõrvits, Aleksandra Vrebalov, Ugis Praulinš, Paweł Łukaszewski, Páll Ragnar Pálsson, Charles Van Hemelryck czy Alberto Schiavo.
Oktet Wokalny Simultaneo
Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i dawnej. Zespół wystąpił m.in.: na Festiwalu Skálholt Summer Concerts (Islandia), Festiwalu Sönghátíð í Hafnarborg (Islandia), Festiwalu Muzyki Dawnej w Haapsalu (Estonia), w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Centrum Arvo Pärta w Laulasmaa (Estonia), Centrum Muzycznym Musiikkitalo (Helsinki), w Filharmonii Narodowej inaugurując 67. Warszawską Jesień.
Simultaneo dokonało wielu prawykonań nowych utworów takich kompozytorów jak: Anna Rocławska-Musiałczyk, Uģis Prauliņš, Alberto Schiavo, Aleksandra Vrebalov czy Helena Tulve. Poza występami a cappella zespół współpracuje z wieloma znakomitymi instrumentalistami.
W lutym 2024 odbyła się premiera nagranej dla Polskiego Radia płyty Nowe oblicza tradycji, na której znalazły się zamówione u współczesnych kompozytorów utwory na sukę biłgorajską i oktet wokalny. W nagraniu obok Simultaneo wystąpiła Maria Pomianowska, a całość poprowadził Karol Kisiel.