Po II wojnie światowej Fernand Léger należał, obok Pabla Picassa i Henriego Matisse’a, do światowej czołówki awangardzistów mających olbrzymi wpływ na młodych artystów nie tylko z Europy, lecz również innych kontynentów. Léger jednak, w przeciwieństwie do dwóch pozostałych, był przez większość życia zaangażowany w edukację artystyczną prowadzoną w niezależnych akademiach będących alternatywą wobec paryskiej Akademii Sztuk Pięknych. W dwudziestoleciu międzywojennym wśród jego uczniów znalazło się wielu Polaków, po II wojnie światowej również trafiło do niego czterech polskich studentów, a wśród nich Kazimierz „Kachu” Ostrowski. W tamtym czasie profesor był jednak rzadko obecny w pracowni, a korekty udzielała znana wówczas jako Rosjanka Nadia Petrova, jeszcze przed wojną funkcjonująca jako polska malarka Wanda Chodasiewicz-Grabowska. Była w tym okresie wojującą komunistką, co znalazło wyraz w prowadzonej przez nią edukacji artystycznej.
dr Karolina Zychowicz — historyczka sztuki, adiunktka w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego i Instytucie Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego. Autorka książek Paryska lewica w stalinowskiej Warszawie: wystawa współczesnej plastyki francuskiej w CBWA w 1952 roku (Warszawa 2014), Nadia konstruktorka. Sztuka i komunizm Chodasiewicz-Grabowskiej-Léger (Kraków 2019), redaktorka antologii Sztuka i przyjaciele. Pisma wybrane Danuty Wróblewskiej (Warszawa 2021).