Tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1920 r. w granice odradzającego się państwa włączono fragment wybrzeża o długości 147 km. 20 czerwca 1920 r. inż. Tadeusz Wenda na podstawie wstępnych studiów terenowych przedstawił sprawozdanie, w którym wskazywał obszar położony w Pradolinie Kaszubskiej, pomiędzy wsiami Gdynia oraz Oksywie, jako najdogodniejszy warunkowo do budowy przyszłego portu handlowego i wojennego, który wkrótce stał się główną bazą polskiej Marynarki Wojennej. Dla potrzeb Marynarki Wojennej przewidziano północną część portu gdyńskiego, zlokalizowaną w pobliżu wsi Oksywie, która w 1926 r. stała się częścią Gdyni.
W tym miejscu rozpoczęto budowę nabrzeży, basenów portowych oraz licznych budynków koszarowych, magazynowych, technicznych oraz mieszkalnych. Równolegle do budowy portu wojennego w Gdyni, prowadzono również prace nad budową infrastruktury stoczniowej dla potrzeb Marynarki Wojennej – początkowo w postaci improwizowanych warsztatów portowych, a w latach 30, już w postaci dużej, nowoczesnej stoczni, która w tej samej lokalizacji funkcjonuje po dzień dzisiejszy. Ponadto na Oksywiu budowano obiekty fortyfikacyjne tj. Bateria Canet, czy 1. Bateria Przeciwlotnicza 1. MDAPlot.
Przez militarną historię dzielnicy poprowadzi nas Kamil Sarapuk ze Stowarzyszenia Wiatr od Morza w ramach projektu „Gdynia Forteczna”, którego partnerem jest Muzeum Miasta Gdyni.
Spotykamy się już 21.09.2024 roku, o godzinie 10:00 w parku przy Rondzie Bitwy pod Oliwą 1, w okolicy bramy wejściowej na teren Komendy Portu Wojennego Gdynia. Trasa wędrówki (ok. 7 kilometrów będzie prowadziła przez tereny miejskie oraz leśne, a zakończy się w okolicy pętli autobusowej Babie Doły).
Zapraszamy zarówno mieszkańców Gdyni, jak i turystów. Udział w wydarzeniu jest płatny, liczba miejsc ograniczona.