Zbiory fotografii stanowią najliczniejszą grupę obiektów w kolekcji naszego Muzeum. Nierozerwalnie związane z historią miasta, stanowią wyjątkowy zapis zmieniającej się tkanki miejskiej, społecznej, oraz codziennego życia. Z naszych doświadczeń wynika, że wśród zwiedzających, za szczególnie ciekawy uważany jest zbiór fotografii z okresu międzywojennego. To zainspirowało nas by rozszerzać pola jego prezentacji, sięgając poza muzealne zbiory. Zaprosiliśmy do współpracy prof. Martę Leśniakowską i Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, by wspólnie zaprezentować naszym odbiorcom wyjątkowy zbiór autorstwa warszawskiego fotografa Czesława Olszewskiego (1894-1969).

Ekspozycja przybliża zbiór twórczości Olszewskiego zrealizowany w okresie międzywojennym. Wszystkie prace pochodzą z archiwum IS PAN, w którym znajduje się ponad 6 tys. wielkoformatowych negatywów tego fotografa, z czego na wystawę wybrano pięćdziesiąt z nich, by pokazać niezwykły kunszt artystyczny i ogromną wartość dokumentalną tych dzieł. Zaprezentowane fotografie wykonane zostały w trzech miejscach: Gdyni, Warszawie i Ciechocinku. W każdej z tych grup znajdziemy dokumentację znakomitych obiektów architektonicznych, będących symbolem nowoczesnego i dynamicznie rozwijającego się państwa. To właśnie prace Olszewskiego najlepiej oddają charakter epoki, oraz tzw. „stylu międzynarodowego”, tworzonego przez generację wybitnych architektów, przyczyniając się jednocześnie do estetyzacji modernistycznej architektury. Architektoniczny wzorzec białej bryły, utrwalany był w znacznym stopniu przez fotografie Olszewskiego reprodukowane w wielu najbardziej opiniotwórczych czasopismach epoki z dziedziny architektury. Na wystawie gratkę będzie stanowić grupa fotografii z wnętrz modernistycznych obiektów, w tym z budynku gdyńskiego sądu. Wszystkie pokazywane zdjęcia dają unikatową szansę na zapoznanie się z rzadko prezentowanym zbiorem, a jednocześnie dają widzom możliwość niezwykłego przeżycia estetycznego oraz odbycia nostalgicznej podróży w czasie.

Wydarzenia towarzyszące wystawie:
wernisaż wystawy: 9.11 godz. 18:00
– zwiedzanie wystawy z dyrektorem Jackiem Friedrichem: 11.11. godz. 14, 15:30
oprowadzania kuratorskie: 13.11, 27.11, 11.12, 18.12, 08.01, 29.01 (oprowadzanie tłumaczone na język migowy) – zawsze o 14:00
weekendowe rodzinne warsztaty FOTO-model – 19.11. godz. 11:00
wykład dra Jacka Friedricha “Fotograficzne portrety architektury” 8.12 godz. 18:00
spacer foto-architektoniczny ze Stanisławem Składanowskim 10.12,21.01 godz. 10
warsztaty dla młodzieży: Foto-lab 18.01, 25.01 godz. 12:00
Ferie w Muzeum 24-27.01.2017 r
warsztaty dla seniorów “Obrazy malowane światłem” 08.02. godz. 11:00
finisaż wystawy z udziałem prof. Marty Leśniakowskiej IS PAN 26.02 godz. 14:00

Urok nowoczesnych budynków jest dyskretny, ich detal – oszczędny, ale to właśnie na nim chcemy skupić główną uwagę, pokazać to, co na co dzień niedostępne, zaprosić w podróż do wnętrza domu.

Na wystawie prezentujemy ponad 150 obiektów: detali architektonicznych, elementów wyposażenia, okładzin podłogowych i ściennych, stolarki okiennej i drzwiowej. Większość z nich pochodzi ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni, Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków i Mini Muzeum. Zanim jednak trafiły do każdej z kolekcji, miały swoją, często bardzo burzliwą, historię. Ocalone z kontenera z gruzem, znalezione na wystawce, zachowane podczas prac remontowych, wreszcie – przyniesione przez pasjonatów, przetrwały i są ciekawym świadectwem swoich czasów.

Wędrówka po wystawie to zarazem spacer po międzywojennej i tuż powojennej Gdyni. Każdy obiekt dokładnie lokalizujemy w przestrzeni miasta, podkreślając walor jego autentyczności. Wystawa daje możliwość obejrzenia detali z bliska, zwrócenia uwagi na właściwości materiałów, z których są wykonane: chłód szkła, połysk metali, chropowatość tynków, gładkość matowych gorsecików.

Prezentując te nietypowe eksponaty, pragniemy wskazać, że są one godne nie tylko uwagi, ale i szczególnej dbałości i ochrony. Chcemy w ten sposób poszerzyć wiedzę o gdyńskiej architekturze, pogłębić świadomość mieszkańców i zachęcić, by mieli odwagę patrzeć uważniej i dociekliwiej na miejską przestrzeń.

 

SZKŁO, METAL, DETAL. ARCHITEKTURA GDYNI W SZCZEGÓŁACH
RODZAJ WYDARZENIA: otwarcie wystawy towarzyszącej konferencji „Modernizm w Europie – Modernizm w Gdyni”
WERNISAŻ: 20 X 2016 r., godzina 18:00
CZAS TRWANIA WYSTAWY: 21 X – 26 II 2017
ORGANIZATORZY: Muzeum Miasta Gdyni, Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków w Gdyni, Mini Muzeum
Wystawa pod patronatem Dziekan Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej prof. dr hab. inż. arch. Lucyny Nyki
kuratorzy Anna Śliwa, Anna Orchowska-Smolińska, Weronika Szerle, Robert Hirsch
konserwacja obiektów Monika Zakroczymska, Mirosław Studniak
projekt graficzny Paulina Kosma

 

Eksponaty na wystawę użyczyli lub podarowali:

pani Jowita Błaszczyk

pan Janusz Cichowski

pani Wiesława Glińska

pan Marian Górski

pan Roman Górski

pani Izabela Huk-Malinowska

pan Łucjan Hundsdorff

pan Rafał Ickiewicz

pani Ewa Jachnicka

pan Tomasz Janiszewski

pan Henryk Janosik

pani Alicja Koziarz

pani Barbara Mikołajczuk

pan Janusz Muńko

pani Gizela Nowakowska

pani Anna Orchowska-Smolińska

pani Helena Perlicka

pan Ryszard Pietrzykowski

pani Maria Piradoff-Link

pan Tomasz Płocke

pan Maciej Rydz

pani Joanna Stankiewicz-Kiełbińska

pan Mirosław Studniak

pan Marcin Szerle

pan Dariusz Voelkner

pan Piotr Wendt

pani Agata Bortkiewicz

pan Stanisław Lejk

pan Jacek Łyszkowski

Dziękujemy! Dzięki Państwu te obiekty przetrwały.

 

Wystawa „Szkło, metal, detal. Architektura Gdyni w szczegółach” towarzyszy piątej odsłonie konferencji organizowanej już od kilkunastu lat przez Miasto Gdynia. Konferencja ma na celu przedstawienie badań nad architekturą modernizmu i zagadnieniami jego konserwacji. Podobną tematykę podejmie też nasza wystawa. O ile jednak konferencja skierowana jest raczej do specjalistów, konserwatorów i architektów, o tyle wystawa będzie miała znacznie szerszy krąg odbiorców. Chcemy, by stała się przestrzenią spotkania ekspertów i mieszkańców, miłośników tematu, architektów i „użytkowników” architektury. Okazją do podzielenia się przez konserwatorów doświadczeniami i ich specjalistyczną wiedzą z osobami, które mają odwagę „patrzeć uważniej” i dociekliwiej na miejską przestrzeń.
Bardzo dla nas ważny jest edukacyjny wymiar wystawy. Dzięki niej chcemy poszerzyć wiedzę o gdyńskiej architekturze, pogłębić świadomość mieszkańców i uwrażliwić ich na lokalne dziedzictwo. Zwiedzający będą mieli wyjątkową możliwość zobaczenia z bliska tego, co na co dzień niedostępne. Wystawa pozwoli im też prześledzić, jakim procesom zostają poddane dwudziestowieczne budynki, by móc odzyskać swój blask.
Urok nowoczesnych budynków jest bardzo dyskretny, ich detal – oszczędny. Prezentując obiekty ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni, Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków w Gdyni, Mini Muzeum oraz zbiorów prywatnych, pragniemy wskazać, że są one godne nie tylko uwagi, ale i szczególnej dbałości i ochrony.
WIĘCEJ O KONFERENCJI:
MODERNIZM W EUROPIE – MODERNIZM W GDYNI: ARCHITEKTURA XX W. – OCHRONA – KONSERWACJA
W dniach 20-22 października 2016 r. odbędzie się w Gdyni piąta międzynarodowa konferencja z cyklu Modernizm w Europie – modernizm w Gdyni: “Architektura XX w. – ochrona – konserwacja”, organizowana przez Miasto Gdynię.
Konferencja będzie okazją do przeglądu stanu badań nad architekturą modernizmu powstałą w XX wieku i będzie umożliwiała omówienie aktualnych problemów ochrony i konserwacji architektury modernistycznej, w tym z okresu powojennego.
Szczegóły na temat konferencji: http://www.gdynia.pl/modernizm

Z FILMOWEJ SZAFY – KOSTIUMY FILMOWE: HAS, WAJDA, POLAŃSKI, ŻUŁAWSKI

Rodzaj wydarzenia: wystawa towarzysząca Festiwalowi Filmowemu w Gdyni

Czas trwania wystawy: 19 IX – 9 X 2016

Bilety wstępu na wystawę: normalny: 7 zł, ulgowy: 4 zł, rodzinny: 15 zł, dzieci do lat 7: wstęp bezpłatny)

 

Wystawa „Z filmowej szafy – kostiumy filmowe: Has, Wajda, Polański, Żuławski” prezentuje wyjątkową kolekcję kostiumów oraz projektów scenografii z legendarnych polskich produkcji, m.in. „Na srebrnym globie”, „Rękopisu znalezionego w Saragossie”, „Lalki”, „Popiołu i diamentu”, zrealizowanych w dawnej Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu. Odrestaurowane eksponaty przybyły do Muzeum Miasta Gdyni z Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA we Wrocławiu, które jest spadkobiercą Wytwórni. W latach 2013 – 2015 specjalnie dobrany zespół, złożony ze scenografek, kostiumografek, charakteryzatorek i garderobianych odrestaurował najpiękniejsze kostiumy filmowe, znajdujące się w zbiorach Centrum Technologii Audiowizualnych. Dzięki wielomiesięcznej pracy udało się odnowić ponad sto kostiumów z przeróżnych polskich filmów realizowanych we Wrocławiu. Stroje odzyskały dawny blask, dzięki czemu stanowią niezwykle ważny element edukacji filmowej.

Wystawa została przygotowana przez Muzeum Miasta Gdyni, Centrum Kultury w Gdyni i Gdyńskie Centrum Filmowe we współpracy z Centrum Technologii Audiowizualnych, żeby uświetnić 41. Festiwal Filmowy w Gdyni i zaprezentować miłośnikom polskiego kina dwadzieścia pięć kostiumów, w których widzieliśmy na ekranie Beatę Tyszkiewicz, Zbyszka Cybulskiego,  Leona Niemczyka, Jerzego Trelę, Andrzeja Seweryna i innych polskich aktorów, związanych z wrocławską Wytwórnią, na stałe zapisanych w historii kinematografii.

 

 

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:

  • WERNISAŻ: 20 IX 2016 r., godzina 18:00
  • „Akcja! Dekoracja” – WARSZTATY scenograficzne dla seniorów: 22 IX 2016, godzina 11:00 -13:00
  • OPROWADZANIE kuratorskie po wystawie: 2 X 2016, godzina 14:00
  • „ Polska kostiumologia filmowa – sztuka do odkrycia?” – WYKŁAD Prof. Krzysztofa Kornackiego: 6 X 2016, godzina 18:00
  • OPROWADZANIE kuratorskie po wystawie TŁUMACZONE NA JĘZYK MIGOWY: 9 X 2016, godzina 14:00

 

ORGANIZATORZY: Muzeum Miasta Gdyni, Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni

PARTNERZY: Centrum Kultury w Gdyni, Festiwal Filmowy w Gdyni, Centrum Technologii Audiowizualnych, Gdyńskie Centrum Filmowe

 

Wystawa „Marek Cecuła – Polskie Projekty Polscy Projektanci” jest trzecią ekspozycją z cyklu dotyczącą polskiego projektowania organizowanym przez Muzeum Miasta Gdyni. Jego wyjątkowość stanowi fakt, że jak do tej pory jest jedynym wydarzeniem w Polsce cyklicznie ukazującym, poprzez monograficzne wystawy dorobek polskich projektantów. Stawiamy sobie za cel stworzenie atrakcyjnych wystawienniczo ekspozycji o dużym potencjale merytorycznym ukazującym w kompleksowym ujęciu problematykę współczesnego projektowania. Pragniemy „odczarować” i w prosty sposób opowiedzieć o pozornie niedostępnych pojęciach takich jak: wzornictwo przemysłowe, sztuka użytkowa i jej związek ze sztuką konceptualną. Naszą wystawą “Marek Cecuła – Polskie Projekty Polscy Projektanci” chcemy przybliżyć odbiorcom postać współczesnego projektanta i pokazać jego pracę; „wyrwać” go z pracowni i “oddać głos”, na przekór obiegowej opinii o hermetyczności i zamknięciu tego „dizajnerskiego” świata. W naszym cyklu pragniemy prezentować twórców różnych generacji, po to, by pokazać i uświadomić szerokiemu gronu odbiorców, że dobry, przemyślany projekt jest czymś ponadczasowym, uniwersalnym i stanowi ogromną wartość naszego dziedzictwa kulturowego.

Na wystawie pokażemy różne etapy drogi twórczej Marka Cecuły, uznanego na świecie artysty, ceramika, projektanta przemysłowego, pedagoga, wykładowcy i kuratora. Zaprezentujemy ceramikę, użytkową i artystyczną, która jest dla Marka Cecuły medium umożliwiającym komentowanie rzeczywistości. Według niego najciekawsze rzeczy dzieją się pomiędzy sztuką a wzornictwem. Sama zmiana kontekstu codziennych przedmiotów tworzy nowe wartości, nadaje im nowe znaczenia. Prace Cecuły prowokują odbiorcę i mobilizują go do poszukiwania odpowiedzi na pytanie: Czy dizajn może być sztuką? Pokazują, że granica między sztuką a dizajnem, między pojęciami użytkowości a estetyki są płynne i niejednoznaczne. Wskazują również w jaki sposób ich odkrywanie może być inspirujące dla odbiorców.

Retrospektywna wystawa artysty w Muzeum Miasta Gdyni ukazać ma fenomen działalności Marka Cecuły, jej wymiar zarówno międzynarodowy, uniwersalny, jak i lokalny, współczesny.

Wystawie towarzyszy katalog.

 

Projekt dofinasowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Cecuła Marek foto. Leszek Żurek

 

Marek Cecuła –  uznany na świecie artysta, ceramik, projektant , pedagog, wykładowca i kurator. Urodził się 23 kwietnia 1944 roku w Częstochowie w zasymilowanej rodzinie żydowskiej. Do 16 roku życia mieszkał w Kielcach, gdzie uczęszczał do liceum plastycznego i w nim po raz pierwszy zetknął się z ceramiką artystyczną. Ceramiczną pasję rozwijał w Izraelu na kursach prowadzonych przez uznane ceramiczki, m.in. Gdulę Ogen i Jean Mayers. Po dwunastu latach przeniósł się do Brazylii, gdzie prowadził studio przy fabryce Schmidt Porcelain, by w 1976 osiąść w Nowym Jorku. Tam założył studio Modus Design oraz galerię Contemporary Porcelain. W latach 1985 – 2004 był dziekanem Wydziału Ceramiki w Parsons School of Design w Nowym Jorku, 2004 -2010 – profesorem gościnnym w National Academy of the Arts w Bergen. W 2012 roku otworzył Design Centrum Kielce, a rok później Ćmielów Design Studio. Jest profesorem w Royal College of Art w Londynie.

WERNISAŻ: 2 lipca 2016 r., godzina 18:00

CZAS TRWANIA WYSTAWY: 3 lipca – 30 października 2016 r.

MIEJSCE: Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1, Gdynia, 80 -374

KURATORKI: Anna Frąckiewicz, Weronika Szerle

KOORDYNATORKA: Weronika Szerle

PARTNERZY: Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Kielcach, Polskie Fabryki Porcelany “Ćmielów” i “Chodzież” S.A., Teatr Miejski w Gdyni

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE:

3 lipca 2016 r., godzina: 14:00 – oprowadzanie kuratorskie z udziałem artysty

7 lipca 2016 r., godzina: 18:00 – wykład dra Jacka Friedricha „Cecuła w Nowym Jorku. Sztuka amerykańska w latach 70. XX w.”

31 lipca 2016 r., godzina: 14:00 – oprowadzanie kuratorskie prowadzone przez kuratorkę I koordynatorkę wystawy Weronike Szerle

Celem wystawy jest prezentacja artystycznej fotografii fasad gdyńskich budynków industrialnych stworzonych przez holenderskiego artystę Menno van der Meera. Wystawa będzie prezentować 40 fotografii wykonanych przez artystę podczas pobytu w Gdyni w październiku 2015 r.

W ciągu siedmiu dni sportretował on wybrane przez siebie obiekty, koncentrując się na detalach fasad, grze faktur i barw oraz symetrii, ale także poszukując piękna w elementach niedoskonałych, zniszczonych, ulegających rozkładowi. Gdynia jest dla Menno van der Meera kolejnym przystankiem na artystycznej ścieżce, a jej architektura nowym polem do eksploracji. Wystawa prezentuje architekturę Gdyni widzianej okiem wrażliwego i uważnego twórcy, nieznanego dotychczas polskim odbiorcom.

Osoba odwiedzająca wystawę zetknie się z zupełnie nowym wizerunkiem miasta, zdając sobie sprawę iż dotychczas znała tylko jedną z jego twarzy – tą osobistą, przesiąkniętą pozytywnymi oraz negatywnymi emocjami i doświadczeniami. Menno van der Meer zaoferuje odbiorcom świeże spojrzenie swoistego intruza, człowieka z zewnątrz, patrzącego na miasto po raz pierwszy.

 

O ARTYŚCIE

Menno van der Meer (1978) jest holenderskim artystą fotografikiem. Jego zainteresowanie fotografią i architekturą narodziło się podczas studiów w Design Academy w Eindhoven i zaowocowało stażem w biurze Miejskiego Wydziału Architektury w Amsterdamie (The Office for Metropolitan Architecture – O.M.A. Koolhaas). Swój warsztat rozwijał także pełniąc obowiązki asystenta zajmującego się fotografowaniem architektury Hansa Whrlemana. W 2012 roku Menno van der Meer założył Studio Kazerne – firmę pod której szyldem z licznymi sukcesami tworzy do dziś. Poza fotografią artystyczną przyjmuje także zlecenia komercyjne, obejmujące m.in. tworzenie dokumentacji fotograficznej różnego rodzaju wydarzeń. Jego prace publikowane były w rozmaitych albumach i magazynach oraz na portalach internetowych (np.: Korzo magazine, Hague Art Calendar). Do klientów Studio Kazerne należą m. in. Holenderskie Ministerstwa Finansów oraz Spraw Wewnętrznych.

Wystawy, na których prezentowane były prace Menno van der Meera:

  • Gallery Kreek, Oosterbeek;
  • Gallery Kappers kunst, The Hague;
  • Van Abbemuseum ( 1/2finale 4kante ei),
  • Eindhoven: Museum nacht 2013,
  • Rotterdam: Zomer expo 2014,
  • gemeente museum Den Haag (The Hague);
  • 2015 flat expo Couperusduin Den Haag.

 

Wernisaż: 13 maja 2016 r., godzina 18

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie: 15 maja 2016 r., godzina 14

Czas trwania wystawy: 14 maja – 28 czerwca 2016 r.

Kuratorka: Diana Lenart

Koordynatorka: Kinga Jarocka

 

Baltic Mini Textile Gdynia 2016

Jubileuszowa dziesiąta edycja Międzynarodowego Triennale Miniatury Tkackiej w Gdyni oraz wystawa towarzysząca Elsbet Wiens – laureatki Grand Prix Prezydenta Miasta Gdyni 9 Baltic Mini Textile Gdynia

 

Pomysłodawczyni: Aleksandra Bibrowicz-Sikorska

Kuratorka wystawy: Anna Śliwa

 

Wernisaż: 11.03.2016, godz. 18

Czas trwania wystawy: 12.03 – 8.05.2016

Program towarzyszący wystawie Baltic Mini Textile Gdynia 2016:

Oprowadzanie kuratorskie: 13.03.2016, 10.04.2016, 8.05.2016, godz. 14

Weekendowe warsztaty rodzinne: 16.04.2016, 7.05.2016, godz. 11 – 13

Warsztaty dla seniorów prowadzone przez Aleksandrę Bibrowicz-Sikorską: 23.04.2016, godz. 11 – 13

Wykłady:

Hubert Bilewicz 7.04.2016, godz. 18

Jolanta Szymczyk 5.05.2016, godz. 18

 

Baltic Mini Textile Gdynia (wcześniej Międzynarodowe Nadbałtyckie Triennale Miniatury Tkackiej w Gdyni) jest najmłodszym z czterech liczących się przeglądów miniatury tkackiej w Europie, ale zdążył wypracować już własną pozycję i znaczenie. Od 2007 r. Muzeum Miasta Gdyni przejęło funkcję głównego organizatora imprezy i miniatury tkackie eksponowane są w salach wystawowych Muzeum. Zmieniła się wówczas nieco formuła konkursu: zachęcamy artystów biorących w nim udział do eksperymentowania z formą, poszukiwania nowych, nieoczywistych rozwiązań, twórczej pracy z tkaniną. Mamy nadzieję, że również dzięki temu, to cykliczne artystyczne wydarzenie na trwałe wpisało się w kulturalne życie regionu i przez ponad 20 lat swojego istnienia stało się znaczącą pozycją w kalendarium międzynarodowych imprez artystycznych. 11 marca 2016 r., o godzinie 18 w Muzeum Miasta Gdyni odbyło się otwarcie 10. jubileuszowej wystawy pokonkursowej „Baltic Mini Textile Gdynia 2016”.

Objęta patronatem Prezydenta Miasta Gdyni i Marszałka Województwa Pomorskiego wystawa Baltic Mini Textile Gdynia 2016 potrwa do 8 maja. Po zakończeniu ekspozycji w Gdyni, wystawa miniatur tkackich prezentowana będzie także w łódzkim Centralnym Muzeum Włókiennictwa.

 

Wyniki konkursu Baltic Mini Textile Gdynia 2016

Najlepsze prace uczestników Baltic Mini Textile Gdynia wyróżniane są nagrodami: GRAND PRIX Prezydenta Miasta Gdyni, Nagrodą Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Nagrodą Muzeum Miasta Gdyni. Laureat GRAND PRIX Prezydenta Miasta Gdyni nagrodzony zostaje statuetką w formie bryły bursztynu i propozycją wystawy indywidualnej podczas kolejnej edycji Triennale.

Jury Baltic Mini Textile Gdynia 2016 przyznało nagrody uczestnikom 10 edycji tego międzynarodowego konkursu. Za najlepszą spośród 50 miniatur tkackich uznano Henryki Zaremby „Opór”. Autorka zostanie nagrodzona bryłką bursztynu Grand Prix Prezydenta Miasta Gdyni.

Dwie równorzędne nagrody Marszałka Województwa Pomorskiego przyznano Jane Bay Hansen za pracę “ Hydroids” (Dania) i Bente Knudsen Sanden “Soft” (Norwegia).

Nagroda Muzeum Miasta Gdyni trafiła do Krystyny Jatkiewicz za pracę “Pożądanie”.

Przyznano cztery wyróżnienia:

Anna Więckowska-Kowalska, “Biała” (Polska)

Kith Mjoen, “I promise you a rose garden” (Francja)

Sylwia Jakubowska, “Maskotka” (Polska)

Krystyna Jankowska, “Pierwszy śnieg” (Polska)

 

 

 

 

 

 

Wystawa „Gdynia – urzeczywistnione marzenie o Polsce nad Bałtykiem” przedstawia dzieje miasta, którego powstanie i spektakularny rozwój przypada na szczególny okres w historii Polski – lata 1918-1939. Wówczas to, po odzyskaniu niepodległości i w 1920 r. dostępu do morza, pojawiła się idea budowy portu, który miał uniezależnić polską gospodarkę od portu w Gdańsku. Budowany wysiłkiem całego narodu port w Gdyni stał się wkrótce jednym z najnowocześniejszych w Europie.
A obok zaczęło wznosić się miasto. Początkowo było tylko tłem dla spraw politycznych i gospodarczych, z czasem jednak stało się niezależnym organizmem o własnej tożsamości, będąc jednocześnie ważnym zapleczem dla gospodarki morskiej. W wymiarze emocjonalnym stała się Gdynia urealnieniem wielu marzeń o wielkiej potędze na morzu. I choć od tamtego czasu wiele się zmieniło, taka pozostała – zwrócona ku morzu i własnym korzeniom, a jednocześnie dynamicznie rozwijająca się i z morza czerpiąca inspiracje do kolejnych dokonań. Bo, jak pisał Eugeniusz Kwiatkowski „Gdynia i morze to jedno”.
Tę właśnie zależność od morza autorzy wystawy szczególnie wyeksponowali.
Wystawa obejmuje okres dwudziestolecia międzywojennego, II wojny światowej oraz czasy powojenne, aż do transformacji ustrojowej. Składa się z trzech, przenikających się działów:
– Gdynia dumą Polaków
– Gdynia na co dzień do 1939 r.
– Historia nauczycielką życia. Heroiczna przeszłość.
Na szczególną uwagę zwracają śmiałe aranżacje połączone z multimedialnym przedstawieniem tematu. Filmy, programy komputerowe zachęcają do samodzielnego poznania historii miasta i portu. Widz, obok obejrzenia tradycyjnej ekspozycji ma możliwość uczestniczyć w niej w sposób interaktywny.

„Arkadia. Gdyńskie letnisko przełomu XIX i XX w.” to wystawa odkrywająca zakamarki regionalnej historii. Narracja opowieści, zbudowana wokół dokumentów i przedmiotów kultury materialnej pochodzących z tego okresu, wprowadza widza w klimat miejscowości letniskowej, umożliwiając jednocześnie odkrycie genius loci Gdyni – niewielkiej, rolniczo-rybackiej wsi, która zmieniła swój charakter dzięki przedsiębiorczości jej mieszkańców.

Na wystawie eksponowane są zbiory własne Muzeum Miasta Gdyni – pocztówki, fotografie, mapy, wydawnictwa, meble i inne przedmioty wyposażenia wnętrz, w tym obiekty pochodzące z gdyńskich domów letniskowych. Obraz gdyńskiego kurortu dopełniają obiekty ze zbiorów innych muzeów, instytucji i kolekcji prywatnych. Wśród nich warto podkreślić: przedmioty kultury materialnej z Muzeum Ziemi Puckiej w Pucku, a także muzeów warszawskich – Muzeum Kolejnictwa oraz Muzeum Sportu i Turystyki, dokumenty z Archiwum Państwowego w Gdańsku, pocztówki z PAN Biblioteki Gdańskiej, zabawki z kolekcji Fundacji Zbiorów Rodziny Sosenko z Krakowa oraz przedmioty ze zbiorów Grzegorza Fey z Gdyni. Klimat epoki podkreślają wizytowe, spacerowe i plażowe stroje damskie z prywatnej kolekcji Przemysława Krystiana Faryś z Łodzi.
Wystawie towarzyszy pokaz multimedialny, przygotowany z wykorzystaniem pocztówek z przełomu XIX i XX w.

Wojciech Jakubowski (ur. 1929 r.) to grafik związany ze środowiskiem artystycznym Torunia, Malborka i Gdyni, w której mieszka od 1978 roku. Studiował w latach 1948–1953 na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu pod kierunkiem prof. Jerzego Hoppena. Od pierwszej teki grafik, która ukazała się w 1954 r., jego dzieła zawsze są pełne inwencji, utrzymane na wysokim poziomie, dostosowane do książki i jej realiów. Artysta sam tworzy, wydaje ekslibrisy, współpracuje z pismami ekslibrisowymi o wysokim smaku i estetyce, jest założycielem Międzynarodowego Biennale Ekslibrisu w Malborku.

W bieżącym roku przypada 85-ta rocznica urodzin artysty i 60-lecie jego twórczej aktywności.

MM projekt to pomysł na innowacyjne podejście do edukacji kulturalnej, poprzez stworzenie interaktywnej instalacji łączącej w sobie sztuki wizualne i muzykę. Jest to swego rodzaju kapsuła czasu pozwalająca podróżować między epokami historycznymi oraz stylami muzycznymi. MM Modernizm to początek wędrówki tej złożonej konstrukcji, której miejscem narodzin jest Gdynia

Wszyscy tworzący zespół projektu MM pochodzą z Trójmiasta lub osiedlili się nad morzem z wyboru, a sam projekt powstaje w mieście, które stało się inspiracją ze względu na bogactwo tematów artystycznych jakie można dzięki niemu poruszyć. Jest to więc Modernizm Gdyński. Odsłonie tej towarzyszy muzyka z lat 20. i 30. – barwnego czasu powstania miasta Gdyni, gdzie co roku gości Polski Festiwal Filmów Fabularnych, a prezentowana muzyka nawiązuje także do historii filmu. Jest to również okazja do odkurzenia pojęcia melodii na podstawie wybranych, znanych i charakterystycznych utworów z tego okresu. Całość została ujęta w fotograficznej formie imitującej stary film.

Ważną częścią projektu i jedną z kluczowych inspiracji, jest architektura Gdyni – zupełnie wyjątkowa na skalę kraju, tworząca istotne tło dla ożywionych postaci przechadzających się po modernistycznych pejzażach.
„Gdynia to unikalny miejski zespół zabudowy modernistycznej, w tym z wpisanym na listę zabytków Śródmieściem. Miasto budowane jako polskie marzenie, „okno na świat”, w ramach ambitnego planu gospodarczego, było jednocześnie polem do popisu dla młodych polskich architektów, urbanistów, dekoratorów i projektantów wnętrz. Modernistyczne Śródmieście Gdyni ukształtowało się w bardzo krótkim okresie dekady lat 30., co dodatkowo wzmocniło symboliczny przekaz „białej architektury” i „słonecznego miasta”. W mieście wyrosły zarówno całe pierzeje kamienic o kształtach kubicznych, jak i pojawiły się bardziej rozpoznawalne sylwety brył opływowych, nasuwających skojarzenia z architekturą okrętową. Gdyński modernizm to także znakomite przykłady zabudowy industrialnej, portowej oraz mieszkalnej, w tym willowej.”
[Ze strony internetowej Gdyński Szlak Modernizmu]

W projekcie MM Modernizm poruszamy temat historii architektury, fotografii, filmu, muzyki, jak również muzyki w filmie. Propozycją fotografii przekształcającej się w ruchomy niemy obraz z muzyką w tle, nawiązujemy do czasu powstania pierwszego filmu udźwiękowionego na świecie jak i w Polsce.
W wytwórni Warner Brothers w 1927 r. powstał „The jazz singer”, Film powszechnie uważa się za pierwszy film dźwiękowy w historii kina. Właściwie „Śpiewak jazzbandu” był klasycznym filmem niemym (dialogi przedstawiano na tablicach z napisami) jednak na udźwiękowionej taśmie filmowej oprócz muzyki pojawiają się obszerne wstawki śpiewane, realistycznie zsynchronizowane z obrazem. Film stanowił rewolucję, która zakończyła erę kina niemego.
W Polsce była to „Moralność pani Dulskiej” – pierwszy polski film z dialogiem nagranym na płytach gramofonowych, którego kopia została zachowana do dziś, oraz z tego samego roku 1930 – „Janko muzykant”. Oba filmy są „osierocone” nie wiadomo czy żyją właściciele praw lub spadkobiercy. Muzykę do nich nagrano w Filharmonii Warszawskiej.

Projekt zakłada stworzenie narzędzia edukacji kulturalnej, które stanowić może pomoc dydaktyczną dla nauczycieli i wychowawców. Za sprawą kreatywnie wykorzystanych możliwości nowoczesnych technologii powstała baza, która w postaci interaktywnej wystawy ma zadanie pomóc uczniom poznać epokę w szerokiej perspektywie.

Nauczyciele i wychowawcy dostrzegają szczególną rolę kształcenia artystycznego w rozwoju kompetencji, takich jak potencjał kreatywny, umiejętność rozwiązywania problemów, współdziałania i komunikowania się, twórczego korzystania z mediów itp. Ten kierunek myślenia, został opublikowany w raporcie 21st Century Skills Arts Map.1, w którym autorzy wykazali, iż nowoczesna edukacja artystyczna jest nie tylko szansą na rozwój umiejętności i kompetencji, ale także koniecznością podyktowaną charakterem współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych.
Wykształcenie muzyczne i plastyczne marginalnie traktowane w polskich szkołach jest niezbędne, by kształtować wrażliwość i poczucie estetyki od dzieciństwa. Przez dziewięć lat szkoły podstawowej i gimnazjum polskie dzieci spędzą na lekcjach poświęconych sztuce nie więcej niż 255 godzin. To w porównaniu z 263 godzinami jakie spędzają w ciągu zaledwie jednego roku dzieci z drugiej klasy szkoły podstawowej w Lichtensteinie zastraszające dane. Pochodzą one z raportu Edukacja artystyczna i kulturalna w Europie, przygotowanego przez Agencję Wykonawczą do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego Unii Europejskiej, gdzie pod pojęciem sztuki rozumie się edukację z takich dziedzin jak wychowanie plastyczne, muzyczne, teatr, taniec, sztuki medialne i architektura.

Instalacja jako taka jest rodzajem prototypu, to jakie wrażenia i interakcje w publiczności wywoła będzie przedmiotem obserwacji i analiz. Te z kolei wpłyną na rozwój i modyfikację narzędzi edukacyjnych, które będą powstawały wraz z rozwojem projektu, który mógłby być atrakcyjnym jednorazowym wydarzeniem artystycznym, ale u podstaw myślenia o nim leży cykliczność. Dopiero wtedy będzie możliwe przeprowadzenie procesu rozwoju tej formy przekazywania wiedzy i oswojenie zwiedzających z twórczą aktywnością. Przechodząc przez kolejne wybrane epoki możliwe jest rozbudowywanie idei o nowe formy interakcji jak również stworzenie ciekawych modyfikacji graficznych obrazu.

AUTORZY – Zespół MM Projekt:  Dominika Krajewska – Koordynator i Autorka scenariusza projektu; Rafał Pankowski – Koordynator Techniczny, Grafik 3D; Michał Ziułek – Programista; Mariusz Ziułek – Programista; Przemysław Barłóg – Grafik 3D; Bartłomiej Zaremba – Grafik 3D; Oleg Dziewanowski – Koordynator Muzyczny; Iga Wasilewska – Fotograf, Psycholog; Natalia Taranta – PR

www.mmprojekt.info

https://www.facebook.com/MMModernizm?fref=ts

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu: Edukacja Kulturalna.

mkidn_01_cmyk

 

www.mmprojekt.info

Wybitny artysta, przez wielu uważany za pierwszego polskiego designera, czołowy projektant szkła użytkowego, twórca własnej szkoły wzorniczej – to tylko kilka z określeń, jakimi opisać można profesora Zbigniewa Horbowego. Zaprojektowane przez niego szkła, między innymi kieliszki, butle, wazony, dzbanki, misy, patery, wazony „Ufo”, wazony „Daniela”, wazony „Fungi”, butle „Chianti” – wszystkie z lat 60, 70 i 80 XX w. będziemy eksponować w Muzeum Miasta Gdyni od 5 lipca do 31 sierpnia. Wernisaż swoją obecnością uświetni sam profesor Horbowy. Będzie to wyjątkowa okazja do spotkania z legendą polskiego designu.
Wystawa inicjuje cykl Polskie projekty, polscy projektanci, podczas którego prezentować będziemy prace najwybitniejszych projektantów i designerów.

Kurator wystawy dr Barbara Banaś

Z przyjemnością informujemy o wystawie miniatur tkackich z kolekcji Muzeum Miasta Gdyni, która zostanie zaprezentowana w centrum sztuki Künstlerhaus w Norymberdze. Kuratorem wystawy jest dr Anna Śliwa.

Miniatura tkacka to stosunkowo młody gatunek artystyczny, który oficjalnie pierwszy raz jako samodzielna dyscyplina, został zaprezentowany na 1 Międzynarodowej Wystawie Miniatur Tkackich w Londynie w 1974 r. Obecnie w Gdyni funkcjonuje, zainicjowane przez Aleksandrę Bibrowicz-Sikorską, Międzynarodowe Nadbałtyckie Triennale Miniatury Tkackiej i stanowi ono jeden z czterech liczących się na świecie przeglądów tej techniki artystycznej. Niezwykłość gdyńskiej imprezy polega na tym, że uczestnicy pozostawiają muzeum dary — swoje miniatury, z których powstała pokaźna kolekcja, licząca ponad 300 prac. W zbiorach Muzeum znajdują się prace artystów z różnych krajów m.in. USA, Kanady, Izraela, Meksyku, Korei, Japonii i prawie całej Europy. Właśnie z tej kolekcji zostanie zaprezentowanych 48 prac w centrum sztuki Künstlerhaus w Norymberdze.

„ (…) za szczególną wartością miniatur tkackich przemawia też ich ścisłe powiązanie z kierunkami twórczych poszukiwań sztuki współczesnej. Narzucone wymogi skalowe, przy jednoczesnej dowolności tematu, zastosowanych materiałów i techniki, czynią z miniatur swoiste laboratorium, pozwalające odkrywać nowe możliwości tkaniny artystycznej. Z tego właśnie powodu miniatury okazują się niekiedy znacznie bardziej intrygujące niż wielkoformatowe prace. Niewielki wymiar pozwala artystom eksperymentować ze skomplikowanymi, czasochłonnymi technikami, umożliwia zastosowanie delikatnych, nietrwałych materiałów. Różnorodność autorskich technik, interesujące rozwiązania twórcze przekonują, że miniatura tkacka jest nie tylko samodzielną, ale ważną i pełną potencjału dziedziną sztuki.”
dr Anna Śliwa

Na wystawie zostaną zaprezentowane prace, które wykorzystują niezwykły potencjał różnorodności form jakie daje tkanina artystyczna . Wielość wykorzystywanych materiałów, tworzonych kompozycji, dobór różnorodnych tematów i technik (gobelinowej, haftu autorskiego, szydełkowania czy aplikacji) decyduje o ich niewątpliwym uroku i pięknie. Niezwykły indywidualizm prac to zdecydowanie najatrakcyjniejszy aspekt wystawy, a ich mały format sprzyja bliższemu kontaktowi odbiorcy z dziełem, a także daje znakomite możliwości ekspozycyjne. Stanowi gratkę dla miłośników pięknych form.
Wystawa w Norymberdze jest wystawa w ramach istniejącego od roku 2001 partnerstwa regionalnego pomiędzy woj. pomorskim a bawarskim regionem Środkowa Frankonia.

Artyści, których prace zostały wybrane na wystawę:
Elsbet Wiens, Hanns Herpich, Włodzimierz Cygan, Izabela Wyrwa, Riny Smits , Maria Aftanas-Jujka, Liz Ashurst, Cornelia Brustureanu, Celeste Jill Burgess, Mariel Clarmont, Agata Dorobek, Christina Frey, Ursula Gerber Senger, Krystyna Grzybek, Irina Iablochkina, Krystyna Jankowska, Jelena Jekabsone, Janina Karczewska, Medis Kent, Bogusława Koszałka, Liucija Kudžmienė-Sakavičiūtė, Bara Lehmann-Schulz, Monika Lindner, Anne Moreno, Ingrid Müller-Kuberski, Baiba Muzikante, Elżbieta Nawrocka-Staniecka, Nithikul Nimkulrat, Agnieszka Parkitna, Liv Pedersen, Piotr Rędziniak, Teresa Rucińska, Lucienne Smagala, Tricia Smout, Elżbieta Staniszewska, Sue Stone, Piotr Strobel, Jolanta Szymczyk, Els Van Baarle, Birgit Vogler, Katia Wittock, Hanna Wojdała-Markowska, Marzena Zacharewicz, Maria Antonia Zecchinato, Sabine Zeiler, Marzena Ziejka, Katarzyna Zimna, Estela Halpert.

Adres:
Künstlerhaus
Königstraße 93
90402 Norymberga

Wystawę można odwiedzać w następujące dni tygodnia:
wtorek, czwartek-niedziela: godz. 10.00-18.00
środa: godz. 10.00-20.00

Wstęp wolny