Wystawa „Odezwała się ziemia” jest efektem prowadzonych od 2015 roku, przez Muzeum Stutthof w Sztutowie archeologicznych prac poszukiwawczych na obszarze dawnego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego, poza obecnym terenem Muzeum.

KL Stutthof był najdłużej istniejącym miejscem eksterminacji Polaków, a także przedstawicieli 28 innych narodowości, mężczyzn, kobiet oraz dzieci. W latach 1939-1941 zanotowano 4 800 Gdynian, którzy stali się ofiarami obozu Stutthof. W wyniku katorżniczej pracy, niedożywienia, chorób, pobić i postrzałów zginęło co najmniej 429 gdyńskich więźniów. Na wystawie prezentowane będą zabytki odnalezione w trakcie prac poszukiwawczych, bezpośrednio związane z funkcjonowaniem KL Stutthof, a przede wszystkim przedmioty świadczące o ludziach i zbrodniach jakich doświadczyli.

Miejsce: Muzeum Miasta Gdyni
Termin: 23 marca- 30 czerwca 2018 r.

Wystawa Lekcja dizajnu to rezultat dotychczasowych działań prowadzonych przez Instytut Dizajnu w Kielcach i jednocześnie subiektywny przegląd polskich marek, które tworzą z myślą o dzieciach. To także doskonała okazja do spotkania i konfrontacji świata najmłodszych, gdzie króluje nieograniczona wyobraźnia, ze światem projektantów kierujących się przede wszystkim logiką.

Twórcy, których produkty prezentujemy na wystawie to zazwyczaj małe, rodzinne lub jednoosobowe firmy. Ich członkowie kultywują rzemieślnicze tradycje i przekazują doświadczenia z pokolenia na pokolenie, co przekłada się na jakość wyrobów.

Rodzice przyzwyczajeni do schematów, często zapominają, że to oni sami mają wpływ na wybory i kształtowanie gustów swoich pociech. Poprzez dokonywanie świadomych wyborów konsumenckich i podejmowanie odpowiedzialnych decyzji stają się bowiem wzorem dla najmłodszych.

Naprzeciw rodzicom wychodzą polskie marki, produkując krótkie serie przedmiotów tworzonych ręcznie. Charakteryzuje je dbałość o szczegóły i jakość, która przeważa nad masową produkcją. Na wystawie prezentujemy różnorodną ofertę polskich projektantów – meble, elementy wyposażenia wnętrz, dekoracje, książki, zabawki i ubrania. Stąd też podział
ekspozycji na cztery działy: Czytelnię, Plac Zabaw, Młodą Modę i Pokój Dziecka.

Kuratorki wystawy:
Joanna Kurkiewicz
Aleksandra Banaś

koordynatorka wystawy:
Weronika Szerle

Wernisaż wystawy: 16.03, 18.00
Miejsce: Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1
Wystawa dostępna dla zwiedzających do dnia 10.06.2018 roku.

Do czołowych reprezentantów polskiego piktorializmu należał Tadeusz Wański. Urodzony w roku 1894 w Środzie Wielkopolskiej, Wański fotografią zainteresował się dopiero jako człowiek dorosły, dobiegający trzydziestki. Szybko jednak rozwinął swój ponadprzeciętny talent, już w rok po rozpoczęciu pierwszych fotograficznych poszukiwań zyskując brązowy medal na I Wszechpolskiej Wystawie Fotografii „Światłocień” w Poznaniu w 1923 roku. W następnych latach Wański intensywnie i z powodzeniem wystawiał swe prace, nie tylko w Polsce, ale także we Francji, Stanach Zjednoczonych czy Japonii. Był także aktywnym organizatorem fotograficznego środowiska, prezesem poznańskiego Towarzystwa Miłośników Fotografii i współtwórcą Fotoklubu Polskiego.
Artysta związany wcześniej z Poznaniem, w 1938 roku zamieszkał w Gdyni, gdzie żył aż do śmierci w roku 1958, obok fotografii zajmując się także prowadzeniem założonej przez siebie firmy handlującej kawą i herbatą. W tym czasie stworzył wiele pięknych obrazów Gdyni, Gdańska czy Sopotu, ale przede wszystkim fotografował okoliczne pejzaże. Jak wspomina syn artysty, Jerzy, ulubionym plenerem Tadeusza Wańskiego były wzgórza morenowe w pobliżu gdyńskich Działek Leśnych i Grabówka. Pejzaż w ogóle stanowił główny nurt jego twórczości, a malowniczych motywów poszukiwał nie tylko w Polsce, ale także w Jugosławii, do której podróżował w latach 30. XX wieku, czego piękny zapis stanowi cykl prezentowany na naszej wystawie.

To już druga monograficzna wystawa twórczości wybitnego fotografika w Muzeum Miasta Gdyni i zapewne nie ostatnia. Tadeusz Wański należy bowiem niewątpliwie do najważniejszych artystów związanych z Gdynią w XX wieku. Na wystawie prezentujemy ponad 40 nastrojowych fotografii ze zbiorów rodzinnych, należących do syna artysty Pana Jerzego Wańskiego.

Wernisaż: piątek, 1 grudnia 2017 r., godzina 18:00
Czas trwania wystawy: 2 grudnia 2017 r. – 4 marca 2018 r.
Miejsce: Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1, Gdynia
Wstęp na otwarcie wystawy jest bezpłatny.

Na wystawie POCZUJ MODERNIZM zaprezentowaliśmy dwa wybrane zdjęcia każdego uczestnika zajęć.
Fotografie te mogliśmy również poznać słuchając audiodeskrypcji, czyli werbalnego opisu treści wizualnych, które udostępniliśmy na odtwarzaczach audio.


Finał projektu “Włącz Muzeum!”: 27 X 2017 r. – godzina 17:00
Czas ekspozycji “Poczuj modernizm”: 27.10–12.11.2017
Miejsce: Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1
Bilety: wstęp bezpłatny

 

________________________________________________________________________

 

„Włącz Muzeum!” to projekt, który poprzez spójny program włączał osoby z niepełnosprawnością wzroku i słuchu w różnorodne działania instytucji oraz zachęcał do twórczego doświadczania kultury.

Realizując projekt „Włącz Muzeum!” chcieliśmy integrować nowe grupy odbiorców i tworzyć ofertę kulturalną bez barier. W tym celu rozwijaliśmy również kompetencje pracowników Muzeum Miasta Gdyni, którzy wzięli udział w szkoleniu dotyczącym pracy z osobami z niepełnosprawnościami.

Od sierpnia 2017 r. zapraszaliśmy do Muzeum Miasta Gdyni na wydarzenia związane z tematyką trzech ekspozycji prezentowanych w 2017 roku:

  1. wystawa „Oskar Zięta” w ramach cyklu Polskie Projekty Polscy Projektanci (czas trwania wystawy: 1 lipca – 12 listopada 2017 r.)
  2. wystawa „Roundabout Baltic” (czas trwania wystawy: 1 lipca – 3 września 2017 r.)
  3. wystawa stała „Gdynia – dzieło otwarte” (otwarta 10 lutego 2017 r.).

Poprzez oprowadzania po różnorodnie zaaranżowanych wystawach, warsztaty i spotkania pozwalaliśmy dotknąć, usłyszeć, poczuć i zobaczyć najlepsze polskie wzornictwo, archiwalne fotografie czy zabytki gdyńskiego modernizmu.

W rezultacie przygotowaliśmy wystawę fotografii „Poczuj modernizm”, poprzez którą zaprezentowaliśmy potencjał twórczy i umiejętności osób z niepełnosprawnościami oraz ich sposób postrzegania gdyńskiego modernizmu.

 

PROGRAM WYDARZEŃ

Wideodokumenatacja projektu:

Relacja z otwarcia wystawy powarsztatowej “Poczuj modernizm” i finału projektu “Włącz Muzeum!”.

 

__________________________________________________________________

 

Zaproszenie 27 października, godz. 17.00 \ Poczuj modernizm \ wernisaż wystawy i finał projektu \ audiodeskrypcja i tłumaczenie na język migowy, PJM

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________

 

22 października

14.0017.00 \ Od pomysłu do produktu \ oprowadzanie kuratorskie + warsztaty \ tłumaczenie na język migowy, PJM

Twórczość i technologia – inspirowały nas podczas zwiedzania wystawy Oskar Zięta oraz warsztatów z projektowania mebli.

 

 

__________________________________________________________________

 

14 października

11.0013.00 \ Magiczny PLOPP! \ warsztaty dla rodzin z dziećmi do 6 lat \ tłumaczenie na język migowy, PJM

Poznaliśmy prace Oskara Zięty – polskiego projektanta i architekta. Przestrzeń wystawy była doskonałym miejscem do sprawdzenia się w roli twórców i zabawy z różnymi materiałami, kształtami oraz kolorami.

 

 

__________________________________________________________________

 

21 września \ 17.00–19.00
23
24 września \ 11.00–14.00

Poczuj modernizm \ warsztaty \ audiodeskrypcja i tłumaczenie na język migowy, PJM

Cykl trzech spotkań połączonych z warsztatami fotograficznymi dla osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. Podczas zajęć zaprezentowaliśmy modernistyczne dziedzictwo Gdyni, natomiast aparaty fotograficzne pomogły nam dostrzec detale i elementy architektury. Efekty warsztatów zaprezentowaliśmy podczas wystawy.

 

__________________________________________________________________

 

10 września

14.0016.00 \ OSKAR ZIĘTA \ oprowadzanie kuratorskie \ audiodeskrypcja

Wystawa była realizowana w ramach cyklu Polskie Projekty Polscy Projektanci. Twórca łączy technologię, sztukę, materiałoznawstwo, kreatywność i dbałość o proces produkcji.

 

__________________________________________________________________

 

26 sierpnia

Warsztaty DOOKOŁA DOMU odbyły się podczas pikniku rodzinnego organizowanego przez Polski Związek Głuchych.

Gdańskie Centrum Strzeleckie, ul. Jaśkowa Dolina 114, 80-286 Gdańsk

9.3011.00 \ DOOKOŁA DOMU \ warsztaty dla rodzin z dziećmi do 6 lat \ tłumaczenie na język migowy, PJM

Podczas zajęć poznaliśmy wystawę Roundabout Baltic i sprawdziliśmy, jak różnorodne mogą być pomysły na projekt lampy czy siedziska. Potem zaprosiliśmy do zabawy z kształtami i różnymi funkcjami przedmiotów codziennego użytku.

 

__________________________________________________________________

 

13 sierpnia

14.0017.00 \ SPLOT \ oprowadzanie kuratorskie + warsztaty \ tłumaczenie na język migowy, PJM

Wystawa Roundabout Baltic prezentowała współczesne wzornictwo artystów z Danii, Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Polski i Szwecji, których łączy linia brzegowa Morza Bałtyckiego. Spotkanie na wystawie połączyliśmy z warsztatami wyplatania dekoracji z materiałów z recyklingu. Pracowaliśmy nad wspólnym wzorem łączącym tradycje krajów nadbałtyckich.

 

 

__________________________________________________________________

 

Zajęcia dla grup szkolnych

Być jak projektant \ oprowadzanie po wystawie Oskar Zięta + warsztaty dla dzieci w wieku 7–12 lat \ audiodeskrypcja

Gdynia w kadrze \ oprowadzanie po wystawie Gdynia – dzieło otwarte + warsztaty dla młodzieży \ tłumaczenie na język migowy, PJM

Port od podszewki \ oprowadzanie po wystawie Gdynia – dzieło otwarte + rejs statkiem po gdyńskim porcie \ tłumaczenie na język migowy, PJM

 


 

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje 2017

partner technologiczny: OLYMPUS 

partnerzy:

 

 

 

Czas realizacji projektu: lipiec – listopad 2017

Koncepcja projektu: Magdalena Dębna, Dorota Brzezińska

Realizacja projektu:

Dorota Brzezińska | d.brzezinska@muzeumgdynia.pl | tel. 58 662 09 29

Ewa Kilar | e.kielar@muzeumgdynia.pl | tel. 58 662 09 35

Partnerzy:

Fundacja Fonia

Fundacja Podróże bez Granic

Gdyńska Szkoła Społeczna

Gdyńskie Stowarzyszenie Osób Niesłyszących Ich Rodzin i Przyjaciół EFFETHA

Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 dla Niesłyszących i Słabosłyszących im. Jana Siestrzyńskiego w Wejherowie

Polski Związek Niewidomych – Okręg Pomorski

Polski Związek Głuchych – Oddział Pomorski

Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym – Pomorska Jednostka Wojewódzka

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego w Gdańsku

Partner technologiczny: OLYMPUS

Partnerzy medialni:

Radio Gdańsk

Gazeta Wyborcza Trójmiasto

Magazyn Together

Kurier Gdyński

Trójmiasto.pl


Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje 2017

Celem programu jest tworzenie warunków dla wzmacniania tożsamości i uczestnictwa w kulturze na poziomie regionalnym, lokalnym i krajowym poprzez finansowe wsparcie realizacji projektów upowszechniających dorobek kultury i zwiększających obecność kultury w życiu społecznym.

W 1517 r. augustiański mnich – Marcin Luter – wystąpił w Wittenberdze przeciwko nadużyciom związanym ze sprzedażą odpustów. Protest ten, sformułowany w postaci 95 tez, doprowadził do powstania odrębnego nurtu w religii chrześcijańskiej. Protestanci na świecie stanowią dziś ponad 800 milionów wyznawców – i po katolikach są najliczniejszą grupą chrześcijan.

Wkrótce po wystąpieniu Lutra, jego idee i na Pomorzu znalazły wielu zwolenników. Jeszcze 150 lat temu co piąty mieszkaniec obszaru, na którym dziś znajduje się Gdynia, był wyznania ewangelickiego.

500 lat po wydarzeniach w Wittenberdze przypominamy o dziedzictwie protestantów w Gdyni i jej okolicach: o życiu parafialnym luteran w Małym Kacku, o ewangelickich kolonistach z Góry Donas czy Polskim Zborze Ewangelicko-Augsburskim z okresu międzywojennego. Opowieść w formie wystawy o gdyńskich ewangelikach jest nie tylko pretekstem do poznania bliżej kościołów protestanckich oraz zasad ich wiary. Jest również źródłem refleksji nad naszą pamięcią i niepamięcią o członkach tych kościołów, którzy tu przez wieki żyli, modlili się i pracowali.

 

WERNISAŻ: 10.11.2017, godz. 18:00
CZAS TRWANIA WYSTAWY: 10.11.2017 – 25.02.2018
MIEJSCE: Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1, Gdynia
KURATOR: dr Andrzej Hoja

Muzeum Miasta Gdyni zaprasza od 18 września na wystawę Andrzej Pągowski. Plakaty filmowe. 40 lat pracy twórczej.
Wystawa Muzeum Kinematografii w Łodzi prezentowana jest w Muzeum Miasta Gdyni podczas 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Andrzej Pągowski jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych twórców plakatu w Polsce. W 2017 roku artysta obchodzi jubileusz 40- lecia pracy twórczej. Z tej okazji Muzeum Kinematografii w Łodzi przygotowało ekspozycję plakatów filmowych jego autorstwa.

Plakat – według artysty – to najkrótsza recenzja filmu. Powinien być przedłużeniem atmosfery filmu, powinien nieść podobne przesłanie, wydobywając elementy najbardziej drażniące. Plakat może operować brzydotą lub pięknem, ale musi być zauważalny. Plakat nie zauważony ginie.

Andrzej Pągowski ma w dorobku ponad 1300 plakatów w tym ponad 400 filmowych.
Wiem, że moje plakaty jednym się podobają, innych denerwują. Ale takie jest marzenie każdego artysty. Stworzyć coś, co jest zauważalne – mówi artysta

Andrzej Pągowski na koncie ma współpracę z czołówką znakomitych polskich i zagranicznych reżyserów. Wśród prezentowanych prac są m.in. plakaty do filmów Krzysztofa Kieślowskiego, Andrzeja Wajda, Agnieszki Holland, Romana Polańskiego, Janusza Majewskiego, Jerzego Kawalerowicza, Miloša Formana, Roberta Altmana.
Na wystawie będzie można obejrzeć plakaty najstarsze począwszy od „Amatora” – plakatu do filmu Krzysztofa Kieślowskiego, „Hair” Miloša Formana do najnowszych w tym zaprojektowanego w 2016 roku do filmu „Powidoki” Andrzeja Wajdy.
Wszystkie plakaty zostały wybrane przez artystę.
Wystawę od 18 września do 30 września 2017 można oglądać w Muzeum Miasta Gdyni. Wystawa prezentowana jest w ramach 42. edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Andrzej Pągowski.
Urodzony w 1953 roku.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, Wydział Grafiki, dyplom u prof. Waldemara Świerzego. Jest autorem ponad 1300 plakatów wydanych drukiem od 1977 roku w Polsce i zagranicą. Ponadto zajmuje się ilustracją książkową i prasową, jest autorem okładek wydawnictw płytowych, scenografii teatralnych i telewizyjnych, scenariuszy filmów i teledysków. Uprawia malarstwo.
Od roku 1986 był dyrektorem artystycznym i graficznym wielu pism, najdłużej polskiej edycji miesięcznika „Playboy”.
W 1989 roku rozpoczął pracę w reklamie, nie przerywając indywidualnej twórczości graficznej.
Swoje prace prezentował na licznych wystawach indywidualnych w kraju i zagranicą. Jest też laureatem kilkudziesięciu nagród polskich i zagranicznych, w tym kilkunastu najwyższych trofeów na Międzynarodowym Konkursie na Najlepszy Plakat Filmowy i Telewizyjny w Los Angeles oraz kilku nagród głównych na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago. Jego prace znajdują się w najsławniejszych muzeach świata, m.in. w MoMA w Nowym Jorku i San Francisco, Centrum Pompidou w Paryżu, Museum of Art w Tokio. Metropolitan Museum of Modern Art umieściło plakat „Uśmiech wilka” wśród 100 najważniejszych dzieł sztuki nowoczesnej w zbiorach MoMA.

 

Andrzej Pągowski. Plakaty filmowe. 40 lat pracy twórczej
wystawa Muzeum Kinematografii w Łodzi prezentowana w Muzeum Miasta Gdyni podczas 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

19.09.2017, godz. 18:00 – wernisaż
18.09.2017 – 30.09.2017 – czas trwania wystawy
24.09.2017, godz. 14:00 – wykład prof. Krzysztofa Kornackiego

 

Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1, Gdynia

 

 

To, gdzie się rodzimy i przebywamy, nasze otoczenie i rzeczywistość, to punkt startowy. Każde kolejne doświadczenie będzie porównywane do tych pierwszych.
 
Warunki geograficzne, historia, dostęp do wiedzy to czynniki wpływające na różnice kulturowe. Mamy te same potrzeby, zbudowani jesteśmy z tej samej materii, różnimy się lokalnie i w detalu.
 
Znając tylko swoje otoczenie, przyjmujemy je automatycznie za wzór i wykładnię.
„Równolegle” nie znaczy „tak samo”.
Odległa kultura to inne tradycje, rytuały, język, mentalność. Tam wagę zyskują sprawy, które mogą być dla nas niezauważalne.
 
Jak możemy dowiedzieć się o sobie czegoś nowego? Jak możemy rozwijać cywilizację?
Zmieniając perspektywę patrzenia, dostrzegamy i przez to rozumiemy więcej.
 
Wystawa „Równoległa rzeczywistość/ Paralell Reality” jest podsumowaniem pewnego etapu prac w ramach projektu badawczego pt. „Futurologia w praktyce projektowej”, realizowanego na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa przez dr Martę Flisykowską.
 
Partnerem projektu jest Uniwersytet Artystyczny w Kathmandu (Kathmandu University School of Arts Center for Art and Design).
 
Wystawę wspiera Marszałek Województwa Pomorskiego.
 
 
Nepal/Polska
Polska/Nepal
 
Wystawa „Równoległa rzeczywistość/ Paralell Reality” składa się z trzech części.
 
Instalacja ze zdjęć reportażowych
Znane z naszej codzienności przedmioty, sytuacje to markery rodzimej rzeczywistości, dzięki którym domyślamy się kontekstu. Jest on jednak inny od tego, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Prezentujemy zdjęcia wykonane przez Martę Flisykowską podczas pobytu w Nepalu w 2016 roku z komentarzem autorki.
 
Prezentacja multimedialna kultury materialnej
Projekt realizowany ze studentami Uniwersytetu Artystycznego z Katmandu.
Studenci prezentują przedmioty, rytuały kultury materialnej i niematerialnej Nepalu i tłumaczą, dlaczego niektóre z nich przetrwają próbę czasu. Pokazują również takie, które ich zdaniem już niebawem odejdą w zapomnienie.
 
Interpretacja mandali
Materializacja założeń futurologii w praktyce projektowej. Silny symbol kultury, znany z dwuwymiarowej postaci. Mandala jest idealnym pretekstem do eksperymentów z pogranicza projektowania parametrycznego i generatywnego. W najszerszym znaczeniu mandale są diagramami, które ukazują w jaki sposób chaos przybiera harmonijną formę. Są idealnym przykładem zbliżającym świat symboliczny i humanistyczny do tego parametrycznego.
 
 
dr Marta Flisykowska. Projektantka niezależna, kuratorka, pracownik naukowy. Pracuje na Wydziale Architektury i Wzornictwa w pracowni Designu Eksperymentalnego. Interesuje się różnymi aspektami projektowania, szczególnie w kontekście społecznym. Swoje pasje związane z kosmosem, antropologią i futurologią wykorzystuje w projektach, wystawach i publikacjach. Design traktuje holistycznie jako spotkania lokalnych i globalnych przestrzeni kultury. Ceni rolę eksperymentu w designie, w swoich projektach często łączy tradycyjne techniki rzemieślnicze z nowymi technologiami jak druk 3d, projektowanie generatywne.
Aktywnie uczestniczy w różnych przedsięwzięciach projektowych jest kuratorem wystaw, prowadzi kursy i warsztaty, jej prace były wystawiane na międzynarodowych targach i wystawach m.in w Mediolanie, Paryżu, Monachium, Las Vegas, Pekinie.
Autorka i pomysłodawczyni panelu dyskusyjnego “Tematy TREND’owate” w Centrum Designu Gdynia. (2012-2014) Od początku współpracuje przy powstawaniu projektu i wydawnictwa Trend Book (2011 – 2017), gdzie publikuje teksty i projekty. Autorka monografii “DESIGN W KULTURZE GLOKALNEJ” 2014, a także współautorka innych tekstów o tematyce projektowej. Uczestniczka i panelistka konferencji naukowych, chętnie współpracująca z przemysłem.
Obecnie pracuje nad tym, aby realizować marzenia związane z projektowaniem dla przemysłu kosmicznego. Prywatnie kocha podróże, zbiera kamienie i lubi kminek.
 
 
MIEJSCE: Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1
WERNISAŻ: 9.06.2017, godzina 18:00
WYSTAWA: 10.06 – 5.07.2017
PARTNERZY:
– Muzeum Miasta Gdyni
– Wydział Architektury i Wzotnitwa Akademi Sztuk Pięknych w Gdańsku
– Uniwersytet Artystyczny w Kathmandu
– Marszałek Województwa Pomorskiego
 
Zrealizowano dzięki pomocy finansowej Województwa Pomorskiego.

Wystawa Roundabout Baltic to wystawa opowieść. Powstała z osobistych pobudek. U jej początku było doświadczenie z podróży. A właściwie coś bardziej ulotnego, wrażenie. Podróżując, zauważyłam że są miejsca, w których czuję się u siebie. Miejsca, których nie muszę się uczyć, bo są zrozumiałe, mimo że nigdy wcześniej tam nie byłam. Widoki już kiedyś widziane, kombinacje form i kolorów, które wydają się znane. Z czasem zrozumiałam, że to wrażenie pojawia się w miejscach związanych z morzem. Z Bałtykiem. Nie zawsze i nie tylko tam, ale jednak na tyle wyraźnie, że zaczęłam poszukiwać wzoru.

 

 

Efektem tych doświadczeń jest wystawa Roundabout Baltic. Osiem krajów, które różni wiele, lecz łączy linia morskiego wybrzeża. Najbliżsi sąsiedzi, lecz zza morza, więc dalecy. Znajomi nieznajomi. Historia uczy nas, że choć dużo nas dzieli, wiele też mieliśmy w przeszłości wspólnego. Bywaliśmy razem i przeciwko sobie. Wojny i zabory, migracje, mariaże, handel. Bliskość morza wiąże się z określonymi zawodami. Nad morzem rosną te same rośliny. Ludzie zmagają się z podobnymi przeciwnościami przyrody. Mitologie, gusła i zabobony też mieliśmy zbliżone, bo podobne bodźce oddziaływały na wyobraźnię naszych przodków. Lecz widoki są najważniejsze. Choć Bałtyk południowy różni się od północnego, choć sypkim złocistym piaskom Sopotu i Palnagi daleko do ostrych szkierowych skał Szwecji i Finlandii, morze tu i tam jest jednakowo zmienne, a wiatry równie szalone. W pejzażu powtarzają się te same konstrukcje stawiane przez człowieka, bo tylko one są w stanie przetrwać. Podobnie deformują się rośliny, gdyż w ten sposób walczą o przeżycie. Te same są miękko otoczone kamienie, pofalowane powierzchnie, drewno poszarzałe na niepowtarzalny odcień szarości.

 

 

Pracując nad wystawą Roundabout Baltic odłożyłam na chwilę na bok swoją wiedzę i doświadczenie, mając świadomość, że one i tak zawsze są ze mną. Ufając wrażeniom, szukałam przedmiotów, które „wyglądały znajomo”. Nie troszcząc się o status wybranych twórców wymieszałam tych zasłużonych z zaledwie początkującymi, artystów i rzemieślników z projektantami, unikaty i prototypy z produktami. W efekcie powstał projekt na poły artystyczny, na poły osobisty, w którym wybrane obiekty są tyleż celem, co i środkiem narracji. Zgromadzone prace zostały pogrupowane nie według krajów, funkcji, tworzywa lub kategorii projektowej. Kluczem doboru jest formalne i wizualne powinowactwo, które pozwoliło mi je ze sobą połączyć w grupy. Podział umownie odwzorowujący pejzaż został rozdzielony na następujące po sobie strefy.

 

 

Do morza przychodzimy od lądu, przez las i łąki, pofalowane wzgórza, drewnianą architekturę i nieurodzajne ziemie uprawiane przy pomocy prostych narzędzi. Przechodzimy przez wydmy i skały pokryte rachityczną, lecz upartą roślinnością i równie ażurowymi konstrukcjami, wiązanymi przy pomocy elastycznych połączeń. Na tle nieba wyglądają jak rysunki. W koszach, plecionkach i siatkach nosimy swój dobytek i chronimy się przed wiatrem, w sieci łapiemy ryby. Przez sieci i siatki przesypuje się piach i przelewa woda, są giętkie i przewiewne, nie łapią wiatru jak żagle. Wędrując wybrzeżem obserwujemy kształty, które formuje woda. Zaokrąglone, pozbawione ostrości skały, otoczone na okrągło kamyki z najtwardszych minerałów, obmyte obłe kształty lądu zawłaszczanego przez wodę. Podziwiamy nieustępliwą cierpliwą siłę natury, wody, skał, piasku, wiatru, słońca. To, co wyrzuci morze zbieramy jak talizmany. Muszle, kawałki drewna, kolorowe szkiełka, bursztyny. Układają się w dłoniach, wydają się drogocenne, połyskują. Zabrane do domu szarzeją i matowieją, tracą wartość i każą nam wracać znowu nad morze, by studiować szarości i beże, wodę czasem zieloną, czasem błękitną, a czasem, gdy sprzyja pora i pogoda, by podziwiać misterium przechodzenia dnia w noc lub na odwrót, oblane takim bogactwem i intensywnością koloru, której codzienna, wąska, choć nigdy dwa razy ta sama paleta nie zapowiada.

 

 

„Roundabout Baltic” to wystawa opowieść. Nie mówi nam o kondycji wzornictwa w krajach nadbałtyckich. Nie jest naukową analizą. Niczego nie dowodzi. To wystawa o projektowaniu z widokiem na morze. O nieuświadomionych typologiach, o zapatrzeniach, o doświadczeniach. To wystawa o sposobie myślenia, a może patrzenia, które sprawia, że choć tak jak nadbałtyckie kraje różni wiele, a Bałtyk oddziela je od siebie, tak projektantów z tego obszaru, którzy mają inne cele i inspiracje, czego innego szukają w designie, sztuce, rękodziele, Bałtyk łączy. Choć tylko niektórzy w swoim projektowaniu poświęcają temu uwagę i świadomie zapatrują się w morze.

 

ROUNDABOUT BALTIC

Wzornictwo z widokiem na morze. Wizualna opowieść o relacjach projektowania z naturą. Wystawa współczesnego wzornictwa z Danii, Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Polski i Szwecji.

 

WERNISAŻ: 1.07.2017, godz. 18:00
CZAS TRWANIA WYSTAWY: 2.07.2017 – 3.09.2017
MIEJSCE: Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1, Gdynia
KURATORKA: Agnieszka Jacobson-Cielecka
ORGANIZATOR: Muzeum Regionalne w Stalowej Woli
PARTNERZY:
Muzeum Miasta Gdyni, Centrum Designu Gdynia – Pomorski Park Naukowo -Technologiczny, Form/Design Center, Estonian Museum of Applied Arts and Design, Instytut Polski w Sztokholmie – w ramach polskiej prezydencji w Radzie Państw Morza Bałtyckiego.

 

PROJEKTANCI UCZESTNICZĄCY W WYSTAWIE:
Alicja Patanowska_PL, Anki Gneib_SE, Anna Bera_PL, Anne Lorenz_DE, Annike Laigo EE, Audrone Drungilaite_LT, Chmara Rosinke_PL/AT, Chudy and Grase_LT/DE, Com-pa-ny_FI, Derelict Furniture_EE, Fredrik Paulssen_SE, Grynasz Studio_PL, Hanna Krueger_DE, Jenny Ekdahl_SE, Johanna Tammsalau_EE, Jonas Edvard_DK, Justyna Popławska_PL/DK, Karin Carlander_DK, Kosmos Project_PL, Lisa Hilland_SE, Lith Lith Lundin_SE, Lucas Dahlen_SE, Maija Puoskari_FI, Malafor_PL, Mara Skujeniece_LV, Mare Klepman_EE, Maria Kristofersson_SE, Marija Puipaitė_LT, Meike Harde_DE, Mikko Laakkonen_FI, Milena Krais_DE, Modus Design_PL, Monica Foster_SE, Olga Bielawska_PL/DE, Pia Wustenberg_FI/DE, Petra Lilja_SE, Raili Keiv_EE, Rikke Frost_DK, Sampling_LV, Sebastian Jansson_FI, Silvia Knueppel_DE, Silvija Juozelskytė_LT, Studio Fem_DK, Toivo Raidmets_EE, Variant Studio_LV, 1+1+1 Nordic Mash-Up_SE/FI/IS
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

KURATORKA:
Agnieszka Jacobson-Cielecka www.agnieszka-jacobson.pl
Kuratorka licznych wystaw designu, krytyk designu, dziennikarka, animatorka wydarzeń promujących wzornictwo, członkini rad programowych polskich i europejskich festiwali, jurorka konkursów.
Dyrektor artystyczna School of Form (Uniwersytet SWPS) i współautorka (wraz z Lidewij Edelkoort i Dawidem Wienerem) innowacyjnego programu nauczania. Wcześniej, między innymi, była dyrektorem artystycznym Łódź Design Festival i redaktorką naczelną Elle Decoration.
Najbardziej znane projekty kuratorskie to seria wystaw Unpolished, Polished Up i Moderna, wystawa Materia Prima i Common Roots. Design Map of Central Europe, superprodukcja dla Design Museum Holon w Izraelu w 2012 roku.

Najnowsza wystawa w Muzeum Miasta Gdyni zaprezentuje prace znakomitego polskiego malarza, wybitnego ilustratora i rzeźbiarza – Józefa Wilkonia, które powstały z inspiracji książką Don Kichote Miguela de Cervantesa.

Z okazji czterechsetnej rocznicy śmierci Miguela de Cervantesa (1547-1616), Fundacja Chain – współorganizator wystawy – niedawno wydała Don Kichote z ilustracjami Józefa Wilkonia. W latach 2015 – 2016, artysta stworzył nową, niezwykle bogatą kolekcję ilustracji nowego wydania tej książki.

Józef Wilkoń swoje pierwsze komentarze do Don Kichota namalował pół wieku temu. Zawiłe koleje losu sprawiły jednak, że do dzisiaj zachowała się tylko niewielka część prac z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Z tego okresu zachował się na szczęście obraz olejny „Don Kichote i Sanczo Pansa” z 1956 r., który zostanie po raz pierwszy publicznie zaprezentowany na wystawie w Muzeum. Ponadto, ekspozycja składać się będzie ze 100 ilustracji, powstałych technikami mieszanymi, które stanowią malarskie dopełnienie książki o najsławniejszym rycerzu, arcydzieła hiszpańskiej i światowej literatury. Nowe prace odwołują się do europejskiej tradycji malarskiej, a jednocześnie od początku są rozpoznawalne jako dzieło Józefa Wilkonia. Realizm spotyka się w nich z baśniowością, bogactwo kolorów przeplata się z ilustracją monochromatyczną, portrety współwystępują ze scenami zbiorowymi, a krótki plan pojawia się obok horyzontalnych pejzaży. Artysta sięga po tematy powszechnie znane (np. „Walka z wiatrakiem”), ale też odważnie interpretuje sceny nieznane (np. „Walka z kotami”, „Pojedynek z lwem”). Na kartach ilustracji Wilkonia pojawia się wiele zwierząt, w portretowaniu których Wilkoń jest on niezrównanym mistrzem. Obok koni, osłów, byków, owiec, świń, psów, kotów, ptaków i nietoperzy pojawią się też stwory fantastyczne: czarne i zielone smoki.

Ważnym momentem w historii pracy Józefa Wilkonia nad mitem Don Kichota było powstanie podwójnej rzeźby drewnianej o tym samym, co obraz tytule. Rzeźba, która odwiedziła wiele polskich miast, tym razem przybywa do Gdyni. Skojarzenie przyjazdu rzeźby Don Kichota do nadbałtyckiej Gdyni z wizytą powieściowego Don Kichota w położonej nad brzegiem Morza Śródziemnego Barcelonie, otwiera perspektywę do twórczych skojarzeń…

Wystawa prac Józefa Wilkonia będzie wspaniałym przeżyciem dla wszystkich pokoleń miłośników najsłynniejszej hiszpańskiej powieści oraz prac najwybitniejszego polskiego ilustratora.

Organizator: Muzeum Miasta Gdyni
Współorganizator: Fundacja Chain
Współpraca: Fundacja Arka
Kurator: Jacek Friedrich
Opracowanie merytoryczne: Kinga Jarocka (MMG) i Artur Matys (Fundacja Chain)
Terminy: 28 kwietnia 2017 r. – 11 czerwca 2017 r.
Honorowy patronat: Ambasada Królestwa Hiszpanii, Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, Rektor Akademii Sztuk Pięknych Krzysztof Polkowski

 

  

„Po drugiej stronie ilustracji. Miniatury Roberta Romanowicza” to wystawa edukacyjna Muzeum Miasta Gdyni dla dzieci i dorosłych. Prezentujemy na niej prace jednego z najciekawszych ilustratorów i rysowników w Polsce.

Robert Romanowicz projektuje wyjątkowe, trójwymiarowe miejsca akcji, które ilustrują książki dla dzieci. Do tworzenia miniaturowych wnętrz wykorzystuje kolorowe guziki, pudełka, koronki czy opakowania po jogurtach. Stają się one elementami wytwornych mebli, skomplikowanych maszyn lub zjawiskowych roślin, przez co zyskują drugie życie.

Wykreowany przez siebie świat artysta utrwala w postaci fotografii. To one ilustrują eksponowane na wystawie opowieści: „Kapselek” Kamila Niewińskiego oraz „Misza i Grisza ratują świat” Anny Stasiak. Bohaterem wystawy jest również Złodziej Krzeseł.
Zwiedzający wystawę mogą wymyślić jego przygody i wspólnie napisać powieść!

Wystawa jest zaaranżowana w sposób przyjazny i dostępny dla najmłodszych odbiorców. Miniatury są prezentowane na wygodnym dla dzieci poziomie. Detale wnętrz i małych bohaterów można obserwować przez specjalne tabliczki powiększające. Zwiedzający wystawę odwiedzą pracownię, w której dzieci i dorośli mogą wykonać miniaturowe przedmioty czy postaci. Dla naszej publiczności przygotowaliśmy również wygodną czytelnię z książkami zilustrowanymi przez artystę.

Wystawa stwarza wyjątkową okazję, aby wejść w świat ilustracji i poznać niezwykłych miniaturowych bohaterów literatury dziecięcej stworzonych przez wyjątkowego artystę.
Partnerzy: Wydawnictwo Tashka, Fundacja Nadaktywni, Muzeum Marynarki Wojennej.

Ilustracje i miniatury: Robert Romanowicz
Kuratorka: Martyna Groth
Aranżacja: Robert Romanowicz, Martyna Groth, Kinga Jarocka
Zespół projektowy: Kinga Jarocka, Margareta Sobczak, Dorota Brzezińska, Dorota Dombrowska, Alicja Koziarz, Anna Lipińska, Ewa Skelnik, Teresa Gosz
Montaż: Tomasz Marcinkowski, Robert Szymanowski
Edukacja: Magdalena Dębna, Dorota Dombrowska, Margareta Sobczak, Tomasz Sosnowski
Projekt graficzny: Paulina Kosma

Osoba do kontaktu:
Margareta Sobczak

Na wystawie „Oskar Zięta. Polskie Projekty Polscy Projektanci” w Muzeum Miasta Gdyni w 2017 roku, chcemy przedstawić Oskara Ziętę zarówno jako projektanta produktów i marek produkcyjnych, jak i projektanta technologii oraz innowatora. Pokażemy, w jaki sposób łączy on zdobytą w Polsce i za granicą wiedzę inżynieryjną z wrażliwością artysty. Na wystawie zaprezentujemy pełne spectrum jego działalności, przybliżając sylwetkę artysty, przedstawiając dotychczasowe sukcesy i osiągnięcia, które pozwoliły na wzmocnienie wizerunku polskiego wzornictwa na świecie. Przedstawiając estetyczną i praktyczną stronę dizajnu, wykażemy, że Oskar Zieta jest innowatorem, czego przykładem jest technologia FiDU, która powstała na styku dizajnu ze sztuką i rzemiosłem. Chcemy zaprezentować FiDU Innovation Lab, czyli przedstawienie technologii i możliwych jej aplikacji w przemyśle, proces powstawania, prototypy (2D, 3D), nagrania z produkcji, zdjęcia z procesu projektowego. Z drugiej strony zależy nam by przedstawić Oskara Ziętę jako artystę i projektanta, pokazując stworzone przez niego obiekty unikatowe (stół G­Table, krzesło J­chair). Równocześnie zaprezentujemy Oskara Ziętę jako architekta, twórcę obiektów wielkoskalowych w przestrzeni urbanistycznej i architektonicznej (rzeźba „Nawa” we Wrocławiu, instalacja rzeźbiarska „Wir” w Warszawie). Pokażemy także bardziej pragmatyczną stronę dizajnu poprzez prezentację zaprojektowanych przez Ziętę marek mebli modułowych Pakiet i 3+ w praktycznej, użytkowej formie, w zróżnicowanych aranżacjach.

Na organizowanej wystawie w Muzeum Miasta Gdyni pojawią się zarówno obiekty o mocnym nacechowaniu artystycznym, jak i kolekcje bliższe naszej codzienności, dzięki czemu będziemy w stanie zainteresować większą liczbę zwiedzających.

CYKL PPPP – Polskie Projekty Polscy Projektanci

Skupiamy uwagę na polskim wzornictwie, chcąc wypełnić zauważoną lukę. O ile bowiem w ostatnich latach coraz częściej i chętniej prezentowano dizajn zachodnioeuropejski i skandynawski, o tyle wciąż brakowało monograficznych wystaw poświęconych polskim projektantom. Cykl PPPP miał za zadanie odpowiedzieć na to zapotrzebowanie. Jako cel postawiliśmy sobie stworzenie atrakcyjnych wizualnie wystaw, angażujących wszystkie zmysły odbiorców, które pozwolą z jednej strony popularyzować wiedzę o polskim projektowaniu, z drugiej pokażą, że ma ono szczególną wartość, współtworzy kulturowe dziedzictwo dla przyszłych pokoleń. Istotę tego problemu zauważono też na szczeblu rządowym, wprowadzając w strategii rozwoju kraju na lata 2007–2013 i 2014–2020 konieczność wspierania polskiego wzornictwa przemysłowego.
Zgodnie z przyjętym założeniem, do udziału w cyklu PPPP zapraszamy aktywnych krajowych projektantów, reprezentantów różnych pokoleń, tak by obraz polskiego projektowania był możliwie szeroki i pełny. Dotychczas w Muzeum Miasta Gdyni odbyły się w tym cyklu trzy wystawy: „Zbigniew Horbowy” (2014), „Rygalik. Istota rzeczy” (2015) oraz „Marek Cecuła” (2016, wystawa dofinansowana przez MKiDN). Za każdym razem staraliśmy się odpowiedzieć na inne nieco pytania formułowane wokół wzornictwa, przybliżać coraz to inne jego aspekty. W przypadku dwóch pierwszych wystaw – prezentacji twórczości Zbigniewa Horbowego i Tomka Rygalika zwracaliśmy uwagę głównie na produkty – efekt projektowania. Podkreślając ich unikatowe cechy, pytaliśmy o istotę rzeczy. Na kolejnej ekspozycji z cyklu, dotyczącej dorobku Marka Cecuły, pokazaliśmy potencjał tego, co powstaje w przestrzeni pomiędzy sztuką i wzornictwem.
Teraz przyszedł czas na kolejne pytania. Jak dizajn odpowiada na potrzeby zmieniającego się świata? Czy warto być innowacyjnym? Jak rozwijać w sobie kreatywność ? Jaka jest droga do dobrego projektu, dobrego projektowania? Na każde z pytań szukać będziemy odpowiedzi wraz z zwiedzającymi, skupiając tym razem główną uwagę na samym procesie projektowym, sposobie dochodzenia do form. Do udziału w tej, czwartej już, odsłonie cyklu zaprosiliśmy projektanta, dla którego proces projektowy ma znaczenie na tyle szczególne, że zaznaczył to w nazwie stworzonej przez siebie firmy.

MNIEJ ZNACZY WIĘCEJ. SYLWETKA TWÓRCY

Ludwig Mies van der Rohe zwykł mawiać : “less is more”. Oskar Zięta mówi raczej: “wszystko, czego ci trzeba, to mniej” (“All you need is less”) i doprecyzowuje aforyzm niemieckiego architekta słowami: “mniej wagi, więcej możliwości”.
To właśnie pomysł, by ograniczyć wagę – tak fizyczną (ciężar), jak i wirtualną (rozmiar danych) projektowanych obiektów, zaowocowały innowacyjnym wynalazkiem technologii FiDU (wolne deformowanie wewnętrznym ciśnieniem), która powstała na przecięciu dizajnu, rzemiosła i sztuki. Prostota i innowacyjność zaprojektowanych z jej użyciem obiektów zapewniły Oskarowi Zięcie liczne nagrody i uznanie. Artysta zdobył między innymi: Red Dot Design Award (2008), Schweizer Design Preis (2008), Nagrodę Niemieckiej Rady Wzornictwa (German Design Council Prize, 2009), MUST HAVE Design Łódź (2011) czy Audi Mentor Prize (2011), a brytyjski magazyn “Wired” nazwał jego projekty “meblami przyszłości”.
Urodzony w 1975 roku projektant, jest z zawodu architektem. Po ukończeniu technikum elektronicznego w Zielonej Górze wybrał architekturę na Politechnice Szczecińskiej (obecnie Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie). Po studiach w Polsce wyjechał na stypendium do Szwajcarskiego Instytutu Technologicznego ETH (Eidgenössische Technische Hochschule) w Zurychu, gdzie uzyskał tytuł doktora. Pracował jako asystent w katedrze Computer Aided Architectural Design na tej uczelni. Jako architekt i projektant procesów, prowadzi kierunek Wzornictwo Przemysłowe na wydziale SOF (School of Form w Poznaniu). Założone przez niego transdyscyplinarne studio projektowo­ badawcze Zieta Prozessdesign zajmuje się rozwojem własnych, przyrostowych, dopasowanych i ultralekkich technologii stabilizacji: FiDU i 3+ oraz ich zastosowaniem w nowoczesnej architekturze, inżynierii i dizajnie. Projekty Zięty znajdują się m. in. w zbiorach: Muzeum Miedzi w Legnicy, Badisches Landmuseum w Karlsruhe, Centre Pompidou w Paryżu, Muzeum für Gestaltung w Zurychu.
Technologia FiDU w pierwszej kolejności znalazła zastosowanie w projektach mebli. W 2008 roku Zięta wprowadził na rynek swoje pierwsze produkty: stołek “Plopp” (czyli “polski ludowy obiekt pompowany powietrzem”) oraz limitowaną wersję krzesła “Chippensteel”. Choć są lekkie i z wyglądu przypominają plażowe zabawki, wykonane zostały z wycinanej laserowo stali. Wśród ich zalet Zięta wymienia “zwiększoną wydajność produkcji, możliwość pełnego recyclingu, czystość formy” oraz niezwykłą wytrzymałość.
Inspirowany formą polskiego tradycyjnego ludowego zydla, “Plopp” przyniósł autorowi rozgłos, liczne nagrody i trafił m.in. do stałej kolekcji Centre Pompidou w Paryżu jako jedno z dwunastu krzeseł, które zmieniły współczesny dizajn. “Plopp” stanowił dla Zięty test nowego podejścia do projektowania, określanego przezeń mianem Prozessdesign. Sam artysta mówi o nim następująco: “Ostateczna forma podąża za procesem produkcyjnym. Moją rolą jest projektowanie wydajnych procesów z użyciem innowacyjnej technologii, a estetyka i funkcja to jej pochodne”.
W dizajnie według Zięty, opartym na pojęciu procesu, przeplatają się ze sobą technologia, materiałoznawstwo, inżynieria, ale także sztuka. Stąd obecność jego projektów na wielu wystawach (m.in. w Cardi Black Box Gallery w Mediolanie podczas Salone 2011 i w Stilwerk Limited Editions Gallery w Hamburgu, 2011) i festiwalach dizajnu. W 2010 roku, podczas London Design Festival, z 20­metrowych nadmuchiwanych elementów artysta stworzył na dziedzińcu Victoria Albert Museum oryginalną fontannę “Blow and Roll”. Dzieło projektanta dopełniają wielkoskalowe obiekty w przestrzeni Wrocławia i Warszawy (Nawa, Wir).
OSKAR ZIĘTA WYSTAWA Z CYKLU POLSKIE PROJEKTY POLSCY PROJEKTANCI

WERNISAŻ: 1.07.2017, godz. 18:00
CZAS TRWANIA WYSTAWY: 2.07.2017 – 12.11.2017
OPROWADZANIE KURATORSKIE Z UDZIAŁEM ARTYSTY: 2.07.2017, godz. 14:00
MIEJSCE: Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1, Gdynia
KURATORKI: Anna Śliwa, Izabela Bołoz

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Historia Gdyni, jak każda porządna historia, ma wiele wątków. Jedne są bardzo ważne, inne mniej; jedne są wyraźne, inne ukryte. U początków Gdyni łatwo uchwycić wątki najważniejsze: z jednej strony marzenie o Polsce nowoczesnej, dynamicznej, śmiało patrzącej w przyszłość, z drugiej – zakorzeniony w narodowej historii romantyczny patriotyzm. Modernizacyjny wysiłek młodego państwa, które pragnęło nadrobić cywilizacyjne zapóźnienie, spotkał się więc z potrzebą służby ojczyźnie. Bez tego spotkania nie byłoby Gdyni, nie powstałby wzniesiony od podstaw wielki nadbałtycki port, ani rosnące w „amerykańskim” tempie miasto, które stały się rychło przedmiotem powszechnej dumy.

Wszystko to zostało brutalnie przerwane przez niemiecką inwazję we wrześniu 1939 roku. Gdynianie znaleźli się wśród pierwszych ofiar okrutnej wojny – mordowani, wypędzani, eksploatowani jako robotnicy przymusowi. Koniec wojny nie przyniósł oczekiwanego odrodzenia. Komunizm niszczył bowiem to, co było istotą gdyńskiego ducha – samodzielność, przedsiębiorczość, prywatną własność. Gdynianie upominali się o wolność w dramatyczny sposób: w Grudniu 1970 roku ulice miasta spłynęły krwią robotników protestujących przeciw komunistycznej władzy; w Sierpniu 1980 roku Gdynia stała się jednym z najważniejszych w Polsce ośrodków sprzeciwu wobec niesprawiedliwości systemu.

W cieniu wielkich dziejowych i społecznych procesów toczyło się wszakże zwykłe życie. Gdynianki i gdynianie kończyli gdyńskie szkoły, w gdyńskich kościołach brali śluby, na gdyńskich cmentarzach chowali swoich zmarłych, dbali o swoje gdyńskie kamienice, do pracy w gdyńskiej stoczni jeździli gdyńskimi trolejbusami, w gdyńskiej hali robili zakupy, z Gdyni wypływali w morze, do Gdyni wracali.

Bez tego wszystkiego nie byłoby historii Gdyni. Życie Gdyni, to życie gdynian, a Gdynia, to ich dzieło, dzieło wciąż otwarte…