„W Gdyni nie pada” – to zaklęcie przekazywane z pokolenia na pokolenie w każde lato, przez Gdynianki i Gdynian. „W Gdyni nie pada” to obietnica udanego urlopu, owocnego wypoczynku, dobrej zabawy, przygód i plażowych przyjemności. To marzenie o miejscu idealnym, jego idealnej aurze i przestrzeni na wszystko, co wraz z tłumem gości może ono pomieścić.
Nasza najnowsza ekspozycja to innowacyjna wystawa historyczno–sensoryczna, której koncepcja wykracza poza ramy współczesnego muzealnictwa. Będzie hołdem i listem miłosnym do gdyńskiego letniska pierwszego trzydziestolecia XX w., ekspozycją w pełni i prawdziwie przyjaznej rodzinom, muzealną przestrzenią w pełni otwartą na potrzeby najmłodszych odbiorczyń i odbiorców.
Wyruszymy wspólnie w fascynującą podróż do czasów, w których na gdyńskich plażach dominowały pantalony i stylowe kapelusze. Zastanowimy się, czy Zatoka w tamtym czasie szumiała tak samo, dowiemy się do czego służyły kimona plażowe i jak sielankowe Orłowo mamiło swoimi urokami przyjezdnych.
Nowatorska aranżacja wystawy, inspirowana naturą bałtyckiego wybrzeża i kuracyjną infrastrukturą z początku XX wieku, zaprojektowana jest w sposób, który umożliwi jej polisensoryczną eksplorację. Będzie można brykać, biegać, dotykać, zjeżdżać, hałasować – a przy okazji odkrywać fascynującą historię bałtyckiego wybrzeża.
Kuratorka wystawy, Gosia Bujak, swoją koncepcję oparła o najnowsze trendy w edukacji muzealnej, postawiła na innowacyjne rozwiązania wystawiennicze, dbając przy tym o specjalne potrzeby odbiorców. Efektem jej pracy będzie pierwsza tak wielozmysłowa ekspozycja, dostępna i atrakcyjna międzypokoleniowo, która mamy nadzieję, nie tylko poszerzy wiedzę zwiedzających o dziejach gdyńskiego letniska, ale także będzie inspiracją do dyskusji na temat potrzeb stymulowania rozwoju najmłodszych i zaangażowania instytucji kultury w tę wymagającą misję.
„W Gdyni nie pada” to odejście od przeładowanych multimediami ekspozycji muzealnych. To wystawa pełna eksponatów i ich replik, stworzonych specjalnie z myślą o najmłodszych odbiorcach, którzy potrzebują fizycznego kontaktu z przedmiotem. Poruszymy zmysły odwiedzających w zupełnie inny, naturalnie stymulujący i nie mniej efektywny sposób. Wystawie będzie towarzyszyć zróżnicowany program edukacyjny, przygotowany z myślą nie tylko o dzieciach, ale także o młodzieży, dorosłych i seniorach.
Wernisaż będzie tłumaczony na Polski Język Migowy.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Partnerzy: FLOWAIR, LADECO, Meble Pinio, POLTOPS, MAPALU. Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku